Trafikstyrelsen valgte at sidde alvorlige sikkerhedsadvarsler fra den uvildige sikkerhedsrådgiver overhørig, da den godkendte, at den nybyggede Ringstedbane kunne sættes i drift 1. juni.
Det viser en aktindsigt som Ingeniøren har søgt i godkendelsesprocessen.
Den såkaldte assessor kritiserede at banen åbnes med en hastighed, som er 60 procent hurtigere end den ifølge Banedanmarks egne regler må være, når der hverken er elektronisk eller mekanisk overvågning af togene på strækningen.
Sikkerhedsrisikoen er stor, for nu afhænger det helt af den menneskelige faktor
Overvågningen, som skal sikre tog mod at kollidere, blev ifølge Ingeniøren ikke færdig til tiden.
- Løsningen med manuelle procedurer er sikkerhedsmæssigt væsentligt dårligere end den anerkendte praksis, skriver assessoren i sin sikkerhedsvurdering.
Risikoen for farlige fejl stiger
Togovervågningen, der ventes at komme i drift den 7. juli, er en såkaldt linjeblok med togdetektering, som sikrer, at det ikke er muligt for tog at komme for tæt på hinanden.
Indtil den står klar, er det i stedet stationsbestyrere, som skal holde styr på hvor togene befinder sig på den 60 kilometer lange strækning.
Artiklen fortsætter under billedet.
Med den menneskelige faktor stiger risikoen for farlige fejl fra teoretisk set hvert 100.000 år til op til en gang om måneden, ifølge assessorens udregninger.
- Assessor slutter (...) at risikoniveauet er flere dekader højere, når man afvikler trafikken på en strækning uden linjeblok, end når strækningen har linjeblok med togdetektering, skriver assessoren fra Tüv Süd.
Har fulgt reglerne for godkendelse
Dansk Jernbaneforbund, som organiserer lokomotivførerne, er stærkt kritisk, og mener at Trafikstyrelsen skulle have afvist at give dispensation.
- Jeg vil måske ikke ligefrem sige at man sætter menneskeliv på spil, men risikoen er der, fordi ekstrakontrollen er væk. Sikkerhedsrisikoen er stor, for nu afhænger det helt af den menneskelige faktor, siger næstformand Preben S. Pedersen til Ingeniøren.
Både Banedanmark og Trafikstyrelsen siger til Ingeniøren, at man har fulgt reglerne for godkendelse.
- Godkendelsen af 'ingen-blok-løsningen' har fulgt de regler og den praksis, der knytter sig til godkendelse af jernbaneinfrastruktur, lyder det skriftligt fra kontorchef Christian Vesterager.
Ringstedbanen er den første danske fjernbanestrækning i over 20 år og har kostet 10 milliarder kroner at bygge.
Artiklen fortsætter under billedet.
Den blev færdig for over et halvt år siden. Åbningen måtte dog udskydes til slut maj, fordi en ombygning af Ringsted Station var gået langt over budget, og en mere skrabet løsning var blevet forsinket.
Trafikstyrelsen har givet dispensation til at køre med et tog i timen og manuel overvågning på Ringstedbanen indtil 5. juli.