Ringstedbanen kører trods alvorlige sikkerhedsadvarsler

Banedanmark blev ikke færdig til tiden, og derfor kører Ringstedban nu på dispensation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trafikstyrelsen valgte at sidde alvorlige sikkerhedsadvarsler fra den uvildige sikkerhedsrådgiver overhørig, da den godkendte, at den nybyggede Ringstedbane kunne sættes i drift 1. juni.

Det viser en aktindsigt som Ingeniøren har søgt i godkendelsesprocessen.

Den såkaldte assessor kritiserede at banen åbnes med en hastighed, som er 60 procent hurtigere end den ifølge Banedanmarks egne regler må være, når der hverken er elektronisk eller mekanisk overvågning af togene på strækningen.

quote Sikkerhedsrisikoen er stor, for nu afhænger det helt af den menneskelige faktor

Preben S. Pedersen, næstformand i Dansk Jernbaneforbund

Overvågningen, som skal sikre tog mod at kollidere, blev ifølge Ingeniøren ikke færdig til tiden.

- Løsningen med manuelle procedurer er sikkerhedsmæssigt væsentligt dårligere end den anerkendte praksis, skriver assessoren i sin sikkerhedsvurdering.

Risikoen for farlige fejl stiger

Togovervågningen, der ventes at komme i drift den 7. juli, er en såkaldt linjeblok med togdetektering, som sikrer, at det ikke er muligt for tog at komme for tæt på hinanden.

Tog
Læs også
Forsinkelser på Ringstedbanen skyldes manglende godkendelse
Tog
Læs også
Forsinkelser på Ringstedbanen skyldes manglende godkendelse

Indtil den står klar, er det i stedet stationsbestyrere, som skal holde styr på hvor togene befinder sig på den 60 kilometer lange strækning.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ringstedbanen er den første danske fjernbanestrækning i over 20 år og har kostet 10 milliarder kroner at bygge.
Ringstedbanen er den første danske fjernbanestrækning i over 20 år og har kostet 10 milliarder kroner at bygge.

Med den menneskelige faktor stiger risikoen for farlige fejl fra teoretisk set hvert 100.000 år til op til en gang om måneden, ifølge assessorens udregninger.

- Assessor slutter (...) at risikoniveauet er flere dekader højere, når man afvikler trafikken på en strækning uden linjeblok, end når strækningen har linjeblok med togdetektering, skriver assessoren fra Tüv Süd.

Har fulgt reglerne for godkendelse

Dansk Jernbaneforbund, som organiserer lokomotivførerne, er stærkt kritisk, og mener at Trafikstyrelsen skulle have afvist at give dispensation.

- Jeg vil måske ikke ligefrem sige at man sætter menneskeliv på spil, men risikoen er der, fordi ekstrakontrollen er væk. Sikkerhedsrisikoen er stor, for nu afhænger det helt af den menneskelige faktor, siger næstformand Preben S. Pedersen til Ingeniøren.

Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanens nye station må bygges om igen, når Femerntunnelen åbner
Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanens nye station må bygges om igen, når Femerntunnelen åbner

Både Banedanmark og Trafikstyrelsen siger til Ingeniøren, at man har fulgt reglerne for godkendelse.

- Godkendelsen af 'ingen-blok-løsningen' har fulgt de regler og den praksis, der knytter sig til godkendelse af jernbaneinfrastruktur, lyder det skriftligt fra kontorchef Christian Vesterager.

Ringstedbanen er den første danske fjernbanestrækning i over 20 år og har kostet 10 milliarder kroner at bygge.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ringstedbanen blev indviet den 31. maj i år.

Den blev færdig for over et halvt år siden. Åbningen måtte dog udskydes til slut maj, fordi en ombygning af Ringsted Station var gået langt over budget, og en mere skrabet løsning var blevet forsinket.

Trafikstyrelsen har givet dispensation til at køre med et tog i timen og manuel overvågning på Ringstedbanen indtil 5. juli.


Nyhedsoverblik