Rekordmange redningsaktioner: - Lær at sejle, inden du tager ud på egen hånd

Den varme sommer har givet Dansk Søredningsselskab ualmindeligt meget arbejde med at redde sejlere og deres både i land.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tre mænd måtte tidligere på sommeren reddes i land, fordi motoren i deres båd havde givet op. Og de er ikke de eneste, der har måttet have hjælp på havet denne sommer. 

Dansk Søredningsselskab melder allerede nu, at selskabets frivillige i år har været ude på flere aktioner end nogensinde før.

De tre mænd, som i øvrigt blev hjulpet tilbage til Røsnæs Havn natten mellem den 20. og 21. juni, blev efterfølgende udstyret med en bøde, fordi der ikke var nok redningsveste i båden.

Røsnæs
Læs også
Tre sejlere reddet i land - nu har føreren af båden fået en bødestraf
Røsnæs
Læs også
Tre sejlere reddet i land - nu har føreren af båden fået en bødestraf

Meget travl sommer

Fritidskaptajner har på landsplan tilkaldt hjælp 535 gange i årets første måneder mod 425 tilfælde i hele 2017. Der er en foreløbig stigning på 25 procent i 2018.

De mange uheldsramte sejlere har presset det frivillige redningskorps til det yderste, siger sekretariatsleder i Dansk Søredningsselskab, Kristian Hansen.

- Det har da tæret både på de menneskelige - og materielle ressourcer. Vores frivillige i Lynæs ved Hundested har i perioder været ude op til fire-fem gange dagligt.

Over 60 procent af aktionerne har hjulpet fartøjer, der er gået i stå eller på grund.

Uerfarne sejlere og slidt udstyr

For specialkonsulent i Søsportens Sikkerhedsråd Steen Emborg vidner det om, at der tøffer mange nedslidte motorer rundt, og at sommervejret har lokket en masse uerfarne sejlere til søs. 

politi_helikopter.jpg
Læs også
Politiet om forsvundne sejlere: Svært at se, hvad vi mere kan gøre
politi_helikopter.jpg
Læs også
Politiet om forsvundne sejlere: Svært at se, hvad vi mere kan gøre

- Hvis du ikke renser din motor for det kondensvand, der kommer over vinteren, kan det blande sig med olien, og dét er altså en skidt cocktail.

- Grundstødninger er et typisk resultat af, at man ikke har planlagt sin rute ordentligt, siger Steen Emborg.

Ifølge ham kan både motorproblemer og grundstødninger forebygges ved at bruge Søsportens Sikkerhedsråds tjeklister og sejlråd, som er lavet i samarbejde med Trygfonden. Han lægger især vægt på, at man skal følge organisationens råd nummer ét

- Lær at sejle inden du tager ud på egen hånd, siger Steen Emborg.

Langsomme apps

Kristian Hansen fra Dansk Søredningsselskab mener snarere, at søfarernes problemer skyldes uheld og sløv teknologi.

Drukneulykke
Læs også
Sejler død efter kæntringsulykke
Drukneulykke
Læs også
Sejler død efter kæntringsulykke

- Nogle motorstop skyldes slid, men vi rykker altså også ud til både, der kommer direkte fra værkstedet, siger han og fortsætter:

- Mange bruger i dag en søkort-app, der skal vise, hvor det er sikkert at sejle i forhold til dybde og andet. Når de apps er for langsomme til at opdatere deres kort, går folk på grund.


Nyhedsoverblik