Problemer med kompensation til pendlere - DSB ser på over 200 sager igen

Over 200 pendlere får muligvis en kontant kompensation fra DSB, selvom deres ansøgning i første omgang blev afvist af selskabet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ikke alle pendlere forstod reglerne for DSBs kompensation i forbindelse med sporarbejdet på Sjælland omkring Ringsted.

Men for at komme pendlerne i møde har DSB besluttet at se på 250 afviste sager igen.

Efter flere måneder med sporarbejde ved Ringsted satte DSB i år gang i et forsøg, hvor de kompenserer pendlere for deres trængsler.

quote Det her er et forsøg, så vi må tage den erfaring med os fremadrettet, hvis vi gentager et lignende tilbud som dette

Aske Wieth-Knudsen, underdirektør, DSB Kommerciel.

Pendlerne fik et tilbud om, at de i en periode på to måneder fra den 1. august til den 30. september kunne købe to måneders pendlerkort og nøjes med at betale for én måned.

Tilbuddet blev ifølge DSB modtaget godt, og selskabet oplyser, at omkring 2.400 pendlere i gennemsnit har modtaget 2.000 kroner i kompensation, og at næsten lige så mange sager venter på at blive behandlet i den kommende tid.

Svært at gennemskue

For nogle kunder har det dog været svært at gennemskue, at de skulle købe pendlerkortet inden for en bestemt periode.

De er endt med at købe deres pendlerkort inden købsperioden og har derfor modtaget et afslag på deres anmodning om at få kompensation.

tog storebælt
Læs også
DSB kører med flere - men indtægter fra kunderne falder
tog storebælt
Læs også
DSB kører med flere - men indtægter fra kunderne falder

DSB skriver i en pressemeddelelse, at de på baggrund af flere henvendelser har besluttet at gennemgå sagerne for omkring 250 kunder og ændre afgørelsen, hvis de øvrige betingelser for at opnå kompensation er opfyldt.

- Til trods for en stor og langvarig indsats med at fortælle og forklare om tilbuddet, så har der været flere kunder, der har haft svært at gennemskue betingelserne og de mange datoer. Det tager vi til os og gennemgår disse sager igen, siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB Kommerciel, i en pressemeddelelse.

Underdirektør: - Det er beklageligt

DSB fortæller, at de har informeret om tilbuddet blandt andet på dsb.dk, i mails, med information i togene, på skilte på stationer i det berørte område og i pressen for at sikre, at de berørte kunder hørte om tilbuddet.

Alligevel var det ikke alle kunder, der havde forstået, hvordan de skulle sikre sig at få tilbagebetalt penge for deres rejser. 

quote Det er beklageligt for de kunder, der har haft en dårlig oplevelse, når hensigten fra DSB netop har været det modsatte

Aske Wieth-Knudsen, underdirektør, DSB Kommerciel.

- Det er beklageligt for de kunder, der har haft en dårlig oplevelse, når hensigten fra DSB netop har været det modsatte. Det her er et forsøg, så vi må tage den erfaring med os fremadrettet, hvis vi gentager et lignende tilbud som dette, siger Aske Wieth-Knudsen i pressemeddelelsen.

DSB vil nu se på de 250 afviste sager igen. Selskabet oplyser, at de giver kompensation, hvis det købte kort har mindst 59 dages gyldighed i perioden fra 1. august til 31. december 2019 på en strækning på mere end fire zoner på Sjælland og over Storebælt.

Kunder, der har søgt og opfylder de nye vilkår, får direkte besked fra DSB.


Nyhedsoverblik