Erhvervs- og Teknikudvalget i Slagelse Kommune har besluttet sig for, at de vil arbejde videre med en bestemt model fra den rapport, ingeniørfirmaet Niras har lavet omkring vandsportscentret i Halsskov.
Modellen indebærer at færgelejerne bliver fyldt op, og at der bliver lagt en række sten ud mod vandet til at tage presset fra bølgerne - en såkaldt stensætning.
- Vi besluttede at gå videre med den indstilling, der er, og få bearbejdet yderligere omkring stensætning og lukning af nogle af færgelejerne, så vi kun har den, hvor de tre containere står, siger Flemming Erichsen (S), der er næstformand i udvalget og tidligere havnechef i Korsør Havn.
Vandsportscentret blev åbnet sidste år. Men det viste sig kort tid efter, at hele området omkring de gamle færgelejer var udhulet.
De spunsvægge og betonsøjler, der holder molerne var gennemtærede og flere betonpæle knækket. Derfor har kommunen fået lavet en rapport, der kommer med forskellige forslag til, hvad man kan gøre for at udbedre skaderne.
Billigste løsning
- De (ingeniørfirmaet Niras, red.) anbefaler den løsning, hvor man bruger en stensætning. En stensætning har yderligere den fordel, at den mindsker bølgeuroen og dermed vil kunne tage noget af den bølgeuro, der er i Halsskov færgehavn. Den kan ellers være ret voldsom. Samtidig er det den billigste løsning, og den der er billigst i drift, forklarer Flemming Erichsen.
Hvad den løsning ender med at koste er ikke helt klarlagt. Men i overslaget i rapporten er det anslået til at koste godt 18 millioner at fylde færgelejerne op og lave en stensætning ud mod vandet.
Færgelejerne kan blive fyldt op med for eksempel jord, eller de kan ifølge Flemming Erichsen bruges til at deponere forurenet affald, hvis det bliver pakket ordentligt ind og de rigtige tilladelser er på plads.
Artiklen fortsætter under modellerne.
Et spændende miljø
Hvis færgelejerne bliver fyldt op, vil der være mulighed for at skabe et miljø tæt på vandet for bogerne i Korsør.
- Det skal ikke op på niveau med de nuværende høje kajkanter, men være i forskellige niveauer. Man kunne lave et spændende miljø derude med alt fra at sidde i læ med en picnickurv til at springe ud fra forskellige niveauer i vandet. Det kunne blive spændende, siger Flemming Erichsen.
Og det scenarie kan lederen på hele projektet omkring vandsportscentret, Torben Hjelm, også godt se for sig.
- Og så kan man sige, hvad glæde har man af, at man har to tre færgelejer, hvor der er otte meter dybt? Det kan vi ikke rigtig bruge til noget. Men hvis vi fylder dem op, så kan man bruge dem. For eksempel kan man få kanoer og kajakker ud en vej. Man får en helt anden mulighed for at udnytte det, siger Torben Hjelm.
Vedligeholdelse
Næste skridt er at kigge videre på den valgte model og finde ud af, hvad det vil koste. Indtil videre forbliver afspærringen på havneområdet, som kommunen har været nødt til at sætte op for at undgå at nogen kommer til skade.
- Nu har vi så valgt hvilken et af forslagene, vi gerne vil have bearbejdet. Det hænger også sammen med at de har forholdt sig til den fremtidige vedligeholdelse. Det er dyrt at vedligeholde spuns, og det slipper vi for med den her model, slutter Flemming Erichsen.