Politikere om ny Storstrømsbro-afsløring: Håbløst og amatøragtigt​

Politikere er overraskede over, at Vejdirektoratet ikke har tjekket brobyggerfirmaernes økonomi.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det lyder jo fuldstændig håbløst. Er det virkelig rigtigt?

Sådan lyder det vantro fra transportordfører Karsten Hønge fra SF, da han hører, at Vejdirektoratet ikke har tjekket økonomien hos firmaerne bag Storstrømsbro-konsortiet, før de tildelte dem kontrakten på at bygge broen for 2,1 milliarder kroner.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det eneste, Vejdirektoratet gjorde, før de udpegede de italienske selskaber som vindere af Storstrømsbroen, var at bede dem om at bevise, at de havde en omsætning på over fem milliarder kroner i tre udvalgte regnskabsår.

Men ifølge en revisionsekspert, som Fagbladet 3F har talt med, er det meget risikabelt alene at bedømme et firmas økonomiske styrke på omsætning, da det ikke siger noget om firmaets gæld, pengebeholdning og evne til at betale sine regninger.

Burde være en selvfølge

SF's transportordfører er helt enig.

- Det er jo derfor, man har en prækvalifikation. Det er netop for at tjekke den slags. At de kun har forholdt sig til omsætningen er jo slet, slet ikke nok, siger Karsten Hønge til Fagbladet 3F.

- Jeg er helt paf og overrasket over, at man ikke som en selvfølgelighed ser på hele det økonomiske billede hos de her italienske firmaer. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi kunne forestille mig, at de bare sprang det over. Man skal jo undersøge andre forhold end bare omsætningen, det er indlysende, siger han.

Samme reaktion kommer fra Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

- Det er amatøragtigt. Det må jeg sige.

Henning Hyllested begynder at tvivle på, om Vejdirektoratet er deres ansvar værdig til at bestyre store milliardkontrakter som på Storstrømsbroen.

- Der har længe været en forståelse af, at Vejdirektoratet har styr på det. De har bygget motorveje, der er blevet billigere og hurtigere færdig end forventet. Men der er al mulig grund til at være utryg lige nu. Det kan godt være, at Vejdirektoratet kan tegne og anlægge veje og broer selv. Men når de skal have andre til at gøre arbejdet for sig, så har de tydeligvis ikke kompetence til at agere som bygherre, siger han.

Minister skal forklare

De økonomiske problemer, som et af bro-entreprenørerne står overfor, blev opdaget af Kammeradvokaten, og ikke af Vejdirektoratet selv.

Det får nu begge ordførere til at bede ministeren om at redegøre for, hvordan det kan være, at Vejdirektoratet ikke har tjekket de italienske entreprenørers økonomi mere grundigt tidligere.

- Det her bliver et tema på et møde med ministeren, det kan jeg godt love for, siger Karsten Hønge og får støtte fra Henning Hyllested:

- Jeg vil straks sende et spørgsmål til ministeren, hvor jeg beder ham om at forklare, hvordan det kan lade sig gøre, at Vejdirektoratet ikke undersøger den slags, siger Enhedslistens transportordfører.

Ny storstrømsbro
Læs også
Ny afsløring om Storstrømsbroen: Vejdirektoratet undersøgte ikke brobyggeres økonomi
Ny storstrømsbro
Læs også
Ny afsløring om Storstrømsbroen: Vejdirektoratet undersøgte ikke brobyggeres økonomi

Nyhedsoverblik