Seks gode råd - sådan kommer du sikkert gennem hedebølgen

Arkivfoto. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

I samarbejde med TV2 Nord

DMI varsler om regulær hedebølge de kommende dage. Her er seks gode råd til at komme sikkert gennem det varme vejr.

Der er udsigt til sommervejr af den helt store kaliber fra tirsdag og måske hele 10 dage frem. 

Flere steder i landsdelen vil termometrene bryde den usynlige barriere, der definerer en sommerdag, men det er for alvor først onsdag og resten af ugen, temperaturerne tager på himmelflugt.

Det varme vejr og den kommende uges mangel på nedbør, betyder at naturen uden tvivl vil tørre ud.

DMI's tørkeindeks viser tirsdag, at naturen i det nordjyske ligger på mellem 6 og 9 på en skala, der går fra 1-10. Næsten hele Sjælland, store dele af Fyn og en god del af Østjylland har dog en natur, der er knastør og i stor fare for at antænde, hvis ikke man passer på.

Artiklen fortsætter under billedet.

  Foto: DMI

Den megen sol betyder også at behovet for solcreme i den grad er til stede, så hvis ikke du allerede har fået lagrene fyldt, er det bare om at få købt ind.

Seks gode råd til at komme gennem hedebølgen

Varme sommerdage i Danmark er helt overordnet dejlige og vi går uden tvivl en tid med masser af udeliv og grillmad i møde.

Men varmen har også en bagside af medaljen, og hvis ikke man garderer sig mod de ubehageligheder, der lurer i det gode vejr, kan en dejlig sommerdag med familien hurtigt blive godt gammeldags træls.

Derfor har vi herunder samlet seks gode råd til hvordan du kommer gennem de varme dage helskindet.

Råd nummer 1: Følg med i vejrudsigten

Det bedste råd, er at se og lytte til vejrudsigterne fra DMI og TV 2 vejret. Meteorologerne har helt styr på, hvordan vejret bliver, og advarer naturligvis hvis for eksempel UV-indekset er unormalt høj eller hvis naturen bliver så tør, at der bliver udstedt afbrændingsforbud.

Råd nummer 2: Tænk dig om og undgå naturbrand

I lange perioder af sidste års rekordsommer var der udstedt et afbrændingsforbud. Det betød blandt andet, at det var helt forbudt at anvende kulgrill samt at alle gasgriller skulle placeres på et fast underlag, der ikke kunne antændes.

Som skrevet ovenfor er naturen ikke helt så tør som sidste år og ingen steder er der endnu udstedt egentlige afbrændingsforbud.

Til gengæld har Beredskabsstyrelsen, Danske Beredskaber og KL i samarbejde lavet hjemmesiden brandfare.dk, som - uanset hvor tørt der er - giver gode råd til, hvordan du undgår at starte en naturbrand. Et af de gode råd er for eksempel, at man holder afstand til bevoksning, når man tænder sin grill eller et bål. Find resten af rådene her.

Råd nummer 3: Husk solcremen - og de andre S'er

Kræftens Bekæmpelse har på sin hjemmeside lavet en liste med 10 gode råd om solcreme, og de er værd at følge, hvis man vil minimere risikoen for at blive solskoldet samt for at mindske risikoen for at udvikle hudkræft.

Helt overordnet anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at man bruger både solcreme, skygge og solhat til at skåne huden mod solens stråler. Og hvad angår solcreme, så anbefales det, at man altid bruger solcreme hvis UV-indekset er over 3 - og at cremens faktor er på mindst 15. Foreningen har desuden lavet en særskilt guide om solbeskyttelse til børn.

HER KAN DU HENTE EN UV-INDEX APP

Råd nummer 4: Undgå solstik - det er farligt!

Når vejret bliver så varmt, som der er udsigt til at det bliver på torsdag, stiger risikoen for at få solstik - eller hedeslag, som det retteligt hedder. Hedeslag er en alvorlig tilstand, der opstår når hjernen bliver overophedet.

Det kan faktisk være nødvendigt at ringe til 1-1-2, hvis man selv eller en man man kender, bliver ramt. De gode råd til at undgå solstik er at drikke rigeligt med væske, få nok salt, klæde sig let og luftigt samt at søge skygge og rigelig nedkøling. Læs mere om symptomerne på solstik på Falcks hjemmeside.

Råd nummer 5: Få nok at drikke - hold øje med urinen

En anden risiko ved det varme vejr er at man dehydrerer og varmt vejr medfører naturligt, at man skal drikke mere ned de anbefalede to liter væske dagligt for at holde kroppens væskebalance stabil.

Symptomerne på dehydreing er blandt andet tørst, træthed, hovedpine og mørk, koncentreret urin. Derudover kan du let undersøge, om du mangler væske ved at klemme huden på din håndryg sammen. Hvis huden bliver stående istedet for at falde ned umiddelbart efter, mangler du væske.

Hvis man er dehydreret er løsningen naturligt nok at tilføre kroppen væske, men det er vigtigt ikke kun at drikke vand i store mængder, da kroppen så kan komme til at mangle for eksempel salt. En god idé er derfor at salte vandet let - halvanden teskefuld pr. liter vand - eller at spise saltede chips eller lignede, som kan rette op på saltbalancen i kroppen.

Læs mere om dehydrering her

Råd nummer 6: Undgå varme biler

Med temperaturer udenfor på omkring 30 grader bliver biler lynhurtigt meget varme, og man skal derfor være opmærksom på ikke at efterlade små børn, ældre eller kæledyr i biler, der er placeret i solen.

Det gælder naturligvis også for dig selv, at du ikke skal opholde dig længe i en meget varm bil - og du skal altid holde øje med om du udvikler symptomer på hedeslag eller dehydrering.

Tip os Har du et godt tip?

I samarbejde med TV2 Nord
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App