Drømmen lever stadig: Borgmester vil hurtigere til Lolland

Svendborgs borgmester, Lars Erik Hornemann, har i mange år drømt om en hurtigere overgang mellem Langeland og Lolland. Nu kommer nyt projekt på banen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Både en hurtigere færge og en tunnel under Langelandsbæltet har været oppe og vende siden 2009, hvor Svendborgs borgmester, Lars Erik Hornemann (V), begyndte arbejdet med en lynforbindelse mellem de to sydhavsøer Lolland og Langeland.

Nu kommer en ny ide på banen. Tre kilometer ud for Tårs på Lolland skal man anlægge en færgehavn som en udvidelse af den nuværende. Det vil betyde, at færgen ikke skal ind i det lave vand ved Nakskov Fjord, og dermed behøver den ikke at sænke farten. 

Den 45 minutters overgang fra Spodsbjerg til Tårs vil dermed blive reduceret til 22 minutter. Borgmestrene på Langeland, Lolland og i Svendborg håber, det vil skabe vækst i området. 

quote Vores industriproduktioner har brug for flere folk, så der er masser af muligheder for at få job på Lolland i øjeblikket

Holger Schou Rasmussen (A), borgmester i Lolland Kommune

- Her binder du to områder, som man definerer som udkantsområder i Danmark sammen. Så de samlet set kan være med til at løfte begge områder, siger Lars Erik Hornemann, borgmester i Svendborg.

Han håber, at sydfynboerne med den hurtigere rute vil pendle og få del i de jobs, som der bliver skabt i forbindelse med byggeriet af Femern-tunnelen. 

Lolland er klar på ideen

Men det er ikke kun de sydfynske borgmestre, som ser fordelen ved en hurtigere rute. Også Lollands borgmester er klar på ideen. 

- Vores industriproduktioner har brug for flere folk, så der er masser af muligheder for at få job på Lolland i øjeblikket. Men det ser også ud til, at det er begyndt at sne på Fyn, siger Holger Schou Rasmussen (A), borgmester i Lolland Kommune. 

langelandsfaergen.jpg
Læs også
Historisk trafikvækst: Flere sejler mellem Lolland og Langeland
langelandsfaergen.jpg
Læs også
Historisk trafikvækst: Flere sejler mellem Lolland og Langeland

Projektet med den udbyggede færgehavn er estimeret til at koste mellem 500 - 700 millioner kroner. Næste skridt for projektet er, at få en forundersøgelse, som blandt andet skal klarlægge de miljømæssige konsekvenser, på finansloven til næste efterår. 

- Ideen bliver ikke dårligere af, at den ikke lige får medvind i første fase. Så jeg er ikke indstillet på sådan lige at give op, bare fordi det ikke lige ryger med på finansloven her i efteråret, siger Lars Erik Hornemann (V).


Nyhedsoverblik