Test af togvogne afslører fejl: - Det er ekstremt alvorligt, siger minister

Transportministeren er tilfreds med, at der tirsdag er indført forbud mod en bestemt type godsvogn. Han afviser, at myndighederne har været langsomme.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er foruroligende, at der er fundet "et forholdsmæssigt for stort antal fejl" i forbindelse med måden, lastvognstrailere bliver fastgjort på godsvognene hos DB Cargo.

Sådan lyder det fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Han reagerer på en undersøgelse foretaget mandag hos DB Cargo. Transportfirmaet er den ansvarlige operatør for de godsvogne, der var impliceret i dødsulykken på Storebæltsbroen.

Undersøgelsen viser, at låsemekanismen - en såkaldt 'låsepind' (kongetappen), som er den pind på traileren, der klikker sig fast på godsvognen og dermed fastgør lasten - i to ud af tre tilfælde slog fejl på samme type vogn, som forulykkede på Storebælt.

Godstog togulykke
Læs også
Efter togulykke på Storebælt: Nu bliver sættevogne på godstog forbudt
Godstog togulykke
Læs også
Efter togulykke på Storebælt: Nu bliver sættevogne på godstog forbudt

- Det er jo ekstremt alvorligt. Vi har vores tiltro til, at når man sætter sådan en vogn på en godsvogn, så kan den køres afsted sikkert. I virkeligheden sker der det, at den ikke kan holde ordentligt, siger Ole Birk Olesen til TV 2.

Forbud mod bestemte vogne

Trafikstyrelsen har som følge af testen udstedt et øjeblikkeligt forbud mod brug af såkaldte sættevogne (også kaldet lastvogntrailere) læsset på lommevogne (særlig godsvogn, der kan transportere og holde en trailer på plads) på det danske jernbanenet.

Det er Ole Birk Olesen godt tilfreds med, og han afventer nu yderligere undersøgelser.

Togulykke Storebælt
Læs også
Test af togvogn hos DB Cargo afslører "et forholdsmæssigt for stort antal fejl"
Togulykke Storebælt
Læs også
Test af togvogn hos DB Cargo afslører "et forholdsmæssigt for stort antal fejl"

Det er endnu for tidligt at konkludere, om det er en fejlslagen låsemekanisme, der har været medvirkende til ulykken. Men ifølge transport-, bygnings- og boligministeren var vinden formentlig ikke den eneste årsag til, at otte personer mistede livet.

Afviser for langsom reaktion

Låsemekanismen var godkendt af EU, og det skal nu klarlægges, om EU har fejlet ved at sige ja til mekanismen, eller om operatøren har betjent eller vedligeholdt den forkert.

Ulykken skete onsdag morgen i sidste uge, men ministeren mener ikke, myndighederne har været for langsomme ved først at udstede forbud tirsdag.

- Man har reageret, lige så snart man havde en sikker viden om, at den her låsemekanisme faktisk ikke fungerer, som den skal hos den pågældende operatør, siger Ole Birk Olesen.

Ordførere: Skræmmende og uacceptabelt

På Christiansborg reagerer flere politikere på undersøgelsens resultat.

Ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tyder det på, at reglerne ikke har været i orden, og at sikkerhedsprocedurerne skal strammes op.

- Det er selvfølgelig uacceptabelt, og det skal rettes hurtigst muligt, siger Kristian Pihl Lorentzen til TV 2.

Han vil ikke udtale sig om eventuelt ansvar, før han ved mere. Samme holdning har Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.

- Jeg synes, det er positivt, at undersøgelserne skrider så hurtigt frem, som de gør. Men samtidig synes jeg også, det er skræmmende, at det her er en fejl, der har været der langt tidligere, som man først opdager nu, siger Kim Christiansen til TV 2.

Togulykke Storebælt
Læs også
DSB-medarbejdere stadig ikke på job efter ulykke
Togulykke Storebælt
Læs også
DSB-medarbejdere stadig ikke på job efter ulykke

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, er enig.

- Det er naturligvis dybt problematisk. Og det er rigtig, rigtig ærgerligt, at den her tragiske hændelse skal ske, før man mere systematisk får undersøgt det her og opdager, at der har været fejl, siger Rasmus Prehn til TV 2.

Nye regler for vind

Foruden forbuddet mod sættevogne læsset på lommevogne har Trafikstyrelsen også indført nye regler for kørsel i vind med godstransport.

Tidligere var reglerne sådan, at godstog skulle nedsætte hastigheden, når den gennemsnitlige vindstyrke nåede over 21 meter i sekundet i ti på hinanden følgende minutter. På tidspunktet for ulykken nåede vinden op på 20,9 meter i sekundet, og vinden kom fra nord, oplyser BaneDanmark.

DB Cargo: Vi samarbejder

Jan Wildau, der er kommunikationsdirektør hos DB Cargo, siger til TV 2, at han er dialog med myndighederne om opklaringsarbejdet.

- Det er klart, at vi agerer i overensstemmelse med de europæisk sikkerhedsstandarder, som naturligvis også inkluder instruktionerne fra de danske myndigheder. Der er ingen tvivl om, at vores transportservices skal møde alle de sikkerhedsstandarder, der er, siger han.

Siden ulykken har DB Cargo valgt at indstille kørslen med de såkaldte øltog fra Carlsberg, der kører med tom emballage fra Høje Taastrup til Fredericia. Men lommevognene er fortsat i brug hos andre kunder.


Nyhedsoverblik