Sporarbejde øger rejsetid mellem landsdele markant fra i dag

DSB kalder det en rejsetidsforlængelse og ikke en rejsetidsforsinkelse. Togbusser vil forlænge rejsetiden med op til 45 minutter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis du skal med tog mellem København og Jylland lørdag og flere dage frem, må du være indstillet på forlænget rejsetid.

Banedanmark skal nemlig afslutte forberedelserne til den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted. 

Og i den forbindelse vil der være togbusser for alle passagerer mellem Roskilde og Slagelse fra natten til lørdag 22. juli til og med torsdag 27. juli klokken 03:00. Ifølge DSB vil det forlænge rejsetiden på de enkelte afgange med op til 45 minutter.

Alle tog påvirkes mellem landsdelene 

Det vil således påvirke alle togrejsende, der skal fra Jylland eller Fyn til København - eller omvendt. 

Ifølge DSB vil det på længere sigt give nogle fordele ved forsinkelser i fremtiden, da det ekstra spor mellem Ringsted og København kan afhjælpe belastningen på strækningen. 

Læs også
Nu lukker Ringsted Station: Danmarks største stationsombygning er i gang
Læs også
Nu lukker Ringsted Station: Danmarks største stationsombygning er i gang

Det er også vigtigt, at passagerer forbereder sig på de forlængede rejser.

- Jeg vil gerne opfordre til, at kunderne benytter Rejseplanen. Og da vi sætter togbusser ind, har vi ikke samme kapacitet til for eksempel cykler. Dem kan man ikke tage med i togbusser, da de ikke har samme kapacitet. Der er kun plads til barnevogne og almindelig bagage, siger Leif Fabrin, som er områdechef i DSB Togdrift.

Ingen rejsetidsgaranti for togbusser

De seneste år har Banedanmark udført en lang række sporarbejder, som har fået DSB til at indsætte togbusser. Ofte til stor irritation for de rejsende. I den nære fremtid er der ikke flere store planlagte sporarbejder i trafikken mellem landsdelene, men passagerer kommer ikke til at leve uden store sporarbejder de næste år, hvor vi vil se mange sporarbejder.

quote Ud fra det vi får at vide fra Banedanmark, vil jernbanen være en byggeplads de næste ti år, fordi der skal laves så mange sporarbejder

Leif Fabrin, områdechef i DSB Togdrift

- Ud fra det vi får at vide fra Banedanmark, vil jernbanen være en byggeplads de næste ti år, fordi der skal laves så mange sporarbejder. Der skal renoveres mange skinner og laves meget arbejde. Og det er så de vilkår, vi opererer under, siger Leif Fabrin og fortsætter:

- Og så bestræber vi os på at gøre det her skifte mellem tog og togbus så smertefrit og let for kunderne som muligt, siger Leif Fabrin.

Normalt vil store forsinkelser hos DSB resultere i en såkaldt rejsetidsgaranti, hvor kunderne bliver kompenseret for nogle af udgifterne til rejsen.

Rabat er ikke på tale

Hos DSB kalder man dog ikke sporarbejder som dette for en forsinkelse, men derimod en rejsetidsforlængelse. 

quote Vi vælger at give så god en erstatning som muligt. Vi varsler det i så god tid, at vores kunder kan træffe et aktivt valg

Leif Fabrin, områdechef i DSB Togdrift

Derfor vil det ikke være muligt at søge rejsetidsgaranti på grund af de ekstra minutter, man skal køre i togbus. Og DSB afviser for nuværende at give rabat til kunder, der får forlænget rejsen på grund af togbusser.

I stedet er det DSB's strategi at varsle om sporarbejder et par måneder i forvejen.

- Vi vælger at give så god en erstatning som muligt. Vi varsler det i så god tid, at vores kunder kan træffe et aktivt valg. Hvis vi kommer ud i yderligere forsinkelser, så vil vores rejsetidsgaranti træde i kraft, siger Leif Fabrin. 

Ved stationerne vil der ifølge DSB være gule skilte samt personale, der peger rejsende i retning mod togbusserne.


Nyhedsoverblik