Skift til sommerdæk nu: Din bil bliver bedre

Stigende temperaturer betyde r en stigende nødvendighed for at få vinterdækkene skiftet ud med sommerdæk. Bilen kører nemlig bedre med sommerdæk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I dag er det årets hidtil varmeste dag, og det er en god indikator på, at det er tid til at skifte til sommerdæk på bilen.

Der er nemlig ingen lov som bestemmer, hvornår man skal skifte sine dæk, men det kan betale sig at være ude i god tid, fortæller bilteknisk redaktør ved FDM Søren W. Rasmussen.

- Et godt pejlepunkt er, at dækkene skal være skiftet til påske, men mange vil sikkert gøre det tidligere. Ligesom med vinterdæksæsonen, så kommer der pres på værkstederne, når sommerdækkene skal på. Så vær ude i god tid, siger han til TV 2.

quote Man skal jo tænke på, at dækkene er ekstremt vigtige. De er den eneste kontakt mellem dig, bil og vej, så hvis de ikke er i orden, så får man problemer

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør ved FDM

Hvorfor skifte?

Man kunne måske være fristet til at køre med sommerdæk, vinterdæk eller helårsdæk hele året, men det er en dårlig idé, mener Søren W. Rasmussen.

 - Bilen har bedre køreegenskaber om sommeren. Styretøjet er mere præcist og hele bilens egenskaber er faktisk bygget til sommerdæk, siger han. 

110227AB_Farlige_daek.jpg
Læs også
Livsfarligt at køre med nedslidte dæk
110227AB_Farlige_daek.jpg
Læs også
Livsfarligt at køre med nedslidte dæk

Man får altså en smule bedre bil med sommerdæk. Derudover bremser vinterdæk dårligere på tør vej og slides mere om sommeren. Altså en rigtig dårlig byttehandel, da de kan være med til at redde dit liv eller andres i glat føre om vinteren.

- Man skal jo tænke på, at dækkene er ekstremt vigtige. De er den eneste kontakt mellem dig, bil og vej, så hvis de ikke er i orden, så får man problemer, siger Søren W. Rasmussen. 

Det skal du huske på

Selvom der ikke er lovkrav for skift af dæk, så er der dog lovkrav til dækkenes egenskaber, som det er godt at holde med, hvis du selv skifter dæk. 

  • Dækmønsteret skal minimum være 1,6 millimeter dybt.
  • FDM anbefaler, at dækket bliver skiftet, når dækmønsteret er 3 millimeter dybt.
  • Brug 20-krone-tricket til at måle dækmønsteret: Hold dronningens hoved opad. Synker mønten i til begyndelsen af dronningens hals eller mere, så er dit dækmønster dybt nok.
  • Du kan sagtens selv skifte dine dæk - flere værksteder vil forsøge at sælge afbalancering, men det er ikke nødvendigt.
  • Hvis et værksted skal foretage dækskiftet, så kan du spare penge ved at lave en rundringning til værksteder og forhøre dig om prisen. De kan svinge - meget.
  • I alle nye biler skal der være dæktryksovervågning. Nogle gange vil lampen lyse efter skift til sommerdæk, men så er det næsten altid fordi den skal nulstilles. Det kan du enten selv gøre eller på værksted.

Men hvad med helårsdæk?

Der er ganske rigtigt kommet helårsdæk på markedet, som er bedre end tidligere og kan være et reelt alternativ til at skifte dæk ved sæsonskift.

- Der har aldrig rigtigt været salg i helårsdæk, men dækket Michelin Cross Climate er en ny type, som har vist sig at klare sig rimelig godt i det danske klima. Men brug det kun, hvis du kun kører i Danmark. Skal du en tur på ferie om vinteren, skal du have vinterdæk på, siger bilteknisk redaktør ved FDM Søren W. Rasmussen.

Hans bedste råd til bilister i tvivl er, at hvis man er meget afhængig af sin bil og tager den hver morgen, så skal man bruge sæsondæk. Hvis man derimod kan undvære den de dage, hvor vejret er slemt, så kan man bruge helårsdæk.

- Kvalitetsmæssigt ligger de lige i midten af sæsondæk, siger han.  


Nyhedsoverblik