Danskerne er blevet gode til vinterdæk, men ét segment halter fortsat efter

Transportminister Benny Engelbrecht oplyser, at han ikke har planer om at lovgive omkring vinterdæk, selvom S har foreslået det tidligere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vintermånederne nærmer sig, og temperaturen er oftere og oftere under syv grader.

Dermed er det en god ide, at bilen er udstyret med vinterdæk. Og det er danskerne faktisk gode til.

Således viser tal fra Rådet for Større Dæksikkerheds årlige dækoptælling, at 90 procent enten kørte på vinter- eller helårsdæk i januar 2019. Men hos erhvervsbillisterne er det ikke nær så rosenrødt.

quote Vi må konkludere, at de desværre fortsætter på sommerdæk

Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark

- Vi ser desværre i vores seneste måling, der ganske vist er fra 2016, at kun 50-60 procent af erhvervsbilerne kørte på vinterdæk. Og salgstallene viser ikke, at salget er steget til kassebilssegmentet i den efterfølgende periode, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark:

- Så vi må konkludere, at de desværre fortsætter på sommerdæk.

S har foreslået lovgivning

Vinterdæk er da heller ikke lovpligtige i Danmark.

De monterede dæk skal dog have en mønsterdybde på mindst 1,6 millimeter, og FDM anbefaler, at man allerede skifter dæk, når mønsterdybden er tre millimeter.

Tager man derimod bilen over grænsen, og der er vinterføre, så vanker der bøder, hvis der ikke er vinterdæk på.

Dæktælling varebiler

Tællingen er foretaget i januar de pågældende år. Cirka 1000 biler er blevet talt. Grafen er opgjort i procent.

 
 

En lov, som Socialdemokratiet både i 2015 og i januar 2019 har foreslået indført i Danmark. Søndag oplyser transportminister Benny Engelbrecht (S) dog i et skriftligt svar til TV 2, at en ændring af loven ikke er på tegnebrættet.

- Jeg har ikke aktuelle planer om at ændre de nuværende regler for vinterdæk. Færdselsstyrelsen følger udviklingen i de forskellige dæktypers egenskaber, eksempelvis bremseegenskaberne på forskellige underlag og i vekslende vejrtyper, så det er et område, vi løbende følger op på i ministeriet, skriver Benny Engelbrecht.

I Tyskland gælder loven, når der er slud, sjap, sne og isslag. I Sverige gælder den fra 1. december til 31. marts. Og i Norge gælder det, at ”et køretøj ikke må bruges, uden at det er sikret tilstrækkeligt vejgreb” fra 1. november til 2. påskedag.

Når man helt ned til Østrig, er det lovpligtigt fra 1. november til 15. april, oplyser FDM.

Helårsdæk er ikke en løsning

Bag dækoptællingen fra januar står Rådet for Større Dæksikkerhed, der er en del af paraplyorganisationen Dækbranchen Danmark.

Dermed har foreningen en stor interesse i, at danskerne køber flere dæk. Det lægger Volker Nitz heller ikke skjul på.

quote Branchen vil gerne sælge dæk, men ikke på baggrund af en billig tale

Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark

- Der er ikke nogen tvivl om, at dækbranchen gerne vil sælge dæk. Det lever vi af. Ingen tvivl om det. Men det er faktisk væsentligt mere bekosteligt for producenterne at producere vinterdæk.

- Så ja, branchen vil gerne sælge dæk, men ikke på baggrund af en billig tale. For det er teknisk det eneste rigtige, siger han.

Volker Nitz fremhæver derudover, at man jo også slider sine dæk mindre, hvis man har to sæt. Og dermed sælger branchen færre, lyder det.

- Dækoptællingen fra januar viste også, at fem procent af bilejerne kørte på helårsdæk. Og det er glædeligt, at det tal ikke er højere, siger Volker Nitz.

Dæktælling personbiler

Tællingen er foretaget i januar de pågældende år. Mellem 2700 og 7900 biler er blevet talt. Grafen er opgjort i procent.

 
 

- Det dæk, der kan agere på samtlige temperaturer og vejunderlag hele året, eksisterer ikke. Helårsdækkene kan være et kompromis, til dem der ikke kører så meget. Der er kun én rigtig løsning – vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren, siger han.

Og selvom der de seneste år ikke har ligget dynger af sne, er der tale om ”en generel mistorståelse”, hvis nogle tror, at det ikke er nødvendigt, lyder det.

For ifølge Volker Nitz er det netop på de kolde og fugtige veje, at vinterdækket vinder ind. Og det faktum, at snildt kan blive frost over natten, selvom eftermiddagen var lun.

At ti procent i januar 2019 kørte uden vinterdæk, svarer ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed til, at cirka 260.000 af den danske vognpark ikke havde korrekte dæk på.


Nyhedsoverblik