Selvkørende busser skal køre patienter rundt i Region Sjælland

Movia og Region Sjælland vil i fællesskab teste brugen af førerløse busser, der kan fragte patienter til og fra sygehusene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En bus uden en chauffør kan blive fremtiden i Region Sjælland.

Det er hensigten med et nyt samarbejde mellem Movia og regionen.

- Førerløse busser er fremtiden. Derfor er jeg rigtig glad fo, at vi nu i Region Sjælland kan starte et rigtigt forsøg op. Det er vigtigt at komme i gang og få testet og skabt et erfaringsgrundlag, for der er ingen tvivl om, at vi kan løse mange kollektive trafikudfordringer i fremtiden med førerløse busser, siger regionsrådsformand Jens Stenbæk i en pressemeddelelse. 

gade.jpg
Læs også
Lolland kan blive kravlegård for selvkørende biler
gade.jpg
Læs også
Lolland kan blive kravlegård for selvkørende biler

Transport til og fra sygehuse

Det kommende forsøg er inddelt i tre faser.

Første fase bliver at teste en førerløs bus indendøre på et sygehus i regionen. Næste skridt er at lade bussen køre mellem afdelinger på sygehuset, og i sidste fase skal bussen køre mellem eksempelvis en tog- eller en busstation og et sygehus. 

For samarbejdspartneren, Movia, er forsøget især vigtigt med øje på fremtidens kollektive transport.

- De to millioner kroner fra Region Sjælland skal give viden om, hvordan Movia kan forbedre og udvikle den kollektive transport med de nye førerløse teknologier. Forsøget skal også give viden om, hvordan vi kan skabe gode transportløsninger med den nye teknologi, som passagererne kan bruge. Vi glæder os til at komme i gang, siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen. 

kø på vestmotorvejen
Læs også
Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent
kø på vestmotorvejen
Læs også
Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent

Fremtiden er førerløs

Med forsøget håber Region Sjælland at gå forrest og skabe de bedste rammer for at udvikle teknologien inden for førerløs transport.

- Fremtiden er førerløs, og den udvikling vil vi gerne skubbe på. Førerløse busser giver en meget større fleksibilitet, som også kan bruges andre steder, eksempelvis på større virksomheder som NOVO Nordisk. Som region vil vi gerne gå forrest og være en del af udviklingen. Lolland er blandt andet også udpeget som et muligt testområde for førerløse biler, et forsøg vi også gerne vil støtte op om, siger Jens Stenbæk. 

Der sættes nu gang i et udbud om de første førerløse busser, og det forventes, at de første busser kører ud inden for et år.


Nyhedsoverblik