Opråb fra provinsen: Giv os en milliard til sikre veje

Hos Landdistrikternes Fællesråd fremhæver man, at mens statslige veje udgør 3.800 kilometer, så breder kommunevejene sig over 70.000 kilometer. Af dem strækker cirka 40.000 sig ifølge organisationen gennem landzoner. Arkivfoto. Foto: Mikkel Rise - TV ØST

Landdistrikternes Fællesråd foreslår at opgradere vejnettet i de danske landdistrikter for en milliard kroner. Ordfører kalder det forfriskende.

Et trygt og velfungerende vejnet er afgørende for nutidens familie- og arbejdsliv. Børn skal kunne tage cyklen i skole eller til fodbold, ligesom forældrene skal have mulighed for at komme effektivt og hurtigt på arbejde.

Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd at oprette en særlig Småvejspulje, som over fem år skal opgradere vejnettet i de danske landdistrikter for en milliard kroner.

- Vi foreslår konkret, at staten øremærker 500 millioner kroner over fem år til en pulje, som kommunerne kan søge og medfinansiere således, at de små veje uden for byerne opgraderes og udvides for én milliard kroner i alt, udtaler formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, i en pressemeddelelse.

Det er en forfriskende måde at give kommunerne et skud til at få lavet noget ved de veje, hvor der er sorte pletter, og folk bliver slået ihjel

Lennart Damsbo-Andersen (S), landdistrikts- og øordfører

Et bredt politisk flertal lægger op til investeringer i den danske infrastruktur. Netop den politiske velvilje skal ifølge Landdistrikternes Fællesråd kunne mærkes i hele landet.

- Mange danske landdistrikter døjer med et usammenhængende og utrygt vejnet. Småvejene er nogle steder så smalle, at to biler dårligt kan passere hinanden. Det er ikke alene en sikkerhedsmæssig udfordring, det hæmmer også mobiliteten, siger formand Steffen Damsgaard.

Efterslæb på fire milliarder kroner

Hos Landdistrikternes Fællesråd fremhæver man, at mens statslige veje udgør 3.800 kilometer, så breder kommunevejene sig over 70.000 kilometer. Af dem strækker cirka 40.000 sig ifølge organisationen gennem landzoner.

Men småvejene i landzonerne bliver ifølge Landdistrikternes Fællesråd ofte overset, når der skal prioriteres vejvedligeholdelse. Samtidig har landets kommuner et økonomisk efterslæb på fire milliarder kroner på vedligeholdelse af kommuneveje på knap.

- Kommunerne har simpelthen ikke økonomisk råderum til at sikre den nødvendige opgradering af vejnettet. Det er enormt problematisk, fordi en veludbygget infrastruktur forbinder land med by og dermed er med til at skabe sammenhængskraft i Danmark nu og i fremtiden. Med en Småvejspulje kan vi sikre, at et mangelfuldt og utrygt vejnet ikke spænder ben for hverken bosætning eller erhvervsudvikling i de danske land- og yderområder, siger Steffen Damsgaard.

Ordfører kalder det forfriskende

Lennart Damsbo-Andersen (S), der er landdistrikts- og øordfører, kalder forslaget fra Landdistrikternes Fællesråd for forfriskende.

- Overordnet set synes jeg, at det er et forfriskende forslag, som Landdistrikternes Fællesråd kommer med. Normalt taler vi kun om, at vi skal bruge statspenge på motorveje og togforbindelser. Men det er en forfriskende måde at give kommunerne et skud til at få lavet noget ved de veje, hvor der er sorte pletter, og folk bliver slået ihjel, siger Lennart Damsbo-Andersen til TV2 ØST.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lennart Damsbo-Andersen (S), landdistrikts- og øordfører. Foto: Toke Grøndahl - TV ØST

- Nu vil jeg lægge en seddel ind på ministerens bord (transportminister Benny Engelbrecht (S) red.) og sige, at det her er noget, som du skal tage med i de kommende forhandlinger om trafikplanen, tilføjer han.

Landdistriktsformanden håber, at regeringen ved fremtidige infrastrukturprojekter vil lægge vægt på at understøtte en høj mobilitet og et sammenhængende Danmark.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App