I takt med at usikkerheden omkring Femern-forbindelsen vokser, trækker flere partier i forligskredsen i land. Det skriver Finans.
- Vi trykker ikke på nogen ja-knap i forhold til Femern, før vi har fuldstændig nagelfast sikkerhed for, at økonomien hænger sammen, siger Kim Christiansen, transportordfører for DF.
Trafikforskere har flere gange sat spørgsmålstegn ved den forventede trafik og derved projektets økonomi. Desuden var entreprenørernes tilbud 8,9 milliarder kroner højere end ventet og EU-støtten kun halvt så stor som forventet.
Risikofyldt projekt
Også på den tyske side af Femern Bælt er der problemer. Resultatet af høringer med befolkningen og potentielle retssager kan forhale processen i flere år.
- Hele projektet er meget risikofyldt, og jeg er ikke længere sikker på, at det kan lade sig gøre, siger Andreas Steenberg, transportordfører for De Radikale.
Også SF og Liberal Alliance giver over for Finans udtryk for bekymring.
Industriens brancheorganisation, DI, opfordrer politikerne til at lægge deres bekymringer til side. Kontrakterne kan evt. gøres betingede af afgørelsen i Tyskland, foreslår man.
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) ønsker ifølge Finans ikke at udtale sig om sagen, før man har holdt møde i forligskredsen.