Du kan godt begynde at forberede dig på en længere periode med togbusser, hvis du bor på Lolland eller Falster.
Fredag den 23. marts går Banedanmark nemlig i gang med ti ugers omfattende ombygning af strækningen mellem Orehoved og Rødby Færge.
Det sker et som led i opgraderingen af den 115 kilometer lange strækning mellem Ringsted og Rødby. Når arbejdet udføres, vil tog i hele perioden blive erstattet af busser.
Det oplyser Banedanmark.
Nogle broer skiftes helt ud, andre skal udvides for at gøre plads til et ekstra spor og resten skal renoveres
- Som led i opgraderingen af hele Ringsted-Femern Banen skal vi nu i gang med en omfattende opgradering og renovering af eksisterende sporbærende broer på strækningen mellem Orehoved og Rødby Færge, udtaler Klaus S. Jørgensen, projektdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse.
- Nogle broer skiftes helt ud, andre skal udvides for at gøre plads til et ekstra spor og resten skal renoveres. I alt arbejder vi på cirka 20 broer på hele strækningen, tilføjer han.
Udover broarbejdet foretager Banedanmark indledende jordarbejder for det nye spor fra Orehoved til Nykøbing Falster, som anlægges ved siden af det eksisterende spor. Derudover laves der afvanding og sikringsarbejder langs strækningen.
Ombygger station
Det omfattende arbejde på den lange strækning stopper dog ikke her. For Banedanmark planlægger samtidig en stor ombygning og opgradering af Eskilstrup Station på Nordfalster.
Vi har stor forståelse for, at det kan være en drøj omgang, når banen er lukket i ti uger
Der skal blandt andet laves nye perroner, en ny gangbro og elevatorer samt støjskærme. Syd for stationen bliver sporet rettet ud, så der kan køres med højere hastighed.
- Det kræver tid og plads, når vi skal udføre så mange anlægsarbejder på samme tid. Da der samtidig er tale om arbejder på en lang række lokaliteter, hvor det er nødvendigt at fjerne sporet, er det ikke muligt at køre tog samtidig med, at vi arbejder på strækningen, udtaler Klaus S. Jørgensen.
- Vi har planlagt arbejdet således, at vi har en robust og realistisk tidsplan, så vi ikke behøver at genere passagererne mere end højst nødvendigt. Men det er nødvendige anlægsarbejder vi skal udføre nu, som forberedelse til opgraderingen af jernbanen. Vi har stor forståelse for, at det kan være en drøj omgang, når banen er lukket i ti uger, men når vi er helt færdige med at arbejde på strækningen, vil der være mulighed for at køre flere tog og kortere rejsetider, tilføjer han.
Ringsted-Femern Banen vil ifølge Banedanmark sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.
Når alle opgraderingsarbejder er afsluttet, vil det angiveligt være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på cirka en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.
Nybygning, udvidelse og renovering
Nye broer:
- Smedevej (vejlukning februar - forventet åbning juni)
- Tingsted Å
Renovering af broer:
- Alslev Skov
- Stubbekøbingvej (Nørre Alslev)
- Sydmotorvejen
- Stubberupvej (sti) (Vejlukning marts - forventet åbning maj)
- Trættevejen
- Stubbekøbingvej (Nykøbing Falster)
- Ledningstunnel ved Brovejen (ved Nordic Super)
Nedrivninger:
- Sommersang (Markvej)
- Skjoldmosevej
Broer på Lolland
Udvidede broer:
- Åmarksvej (vejlukning medio marts - forventet åbning juli)
- Flintingevej/Møllevej
- Vandløb
- Viadukten (vejlukning medio marts - forventet åbning juni)
Renovering af broer:
- Engmosevej (sti)
- Skovstræde
Nye broer:
- Nystedvej (vejlukning april - forventet åbning juni)
Kilde: Banedanmark