Fejøforeningen har taget utraditionelle metoder i brug i kampen mod besparelser på færgedriften til og fra Fejø.
I et indlæg på foreningens hjemmeside foreslår de, at øen kan blive en del af den anden kommune, der vil vægte øboernes ønsker højere.
- Fejøs nuværende kommune er Lolland, men vi må desværre konstatere, at de tilsyneladende ikke længere har lyst til at støtte op om os som en del af kommunen. Vi søger derfor en kommune, som vil sikre øens knap 500 borgeres vilkår, så vi kan opretholde vore aktiviteter og positive udvikling som velfungerende helårssamfund, skriver Fejøforeningen i indlægget.
En alvorlig sag
Selvom opfordringen til andre kommuner mest er for sjov, så er der alvor bag ordene.
Jeg vil ikke udelukke, at der kan komme ændringer
Politikerne i Lolland Kommune lægger op til besparelser på i alt 1,3 millioner på færgedriften til Fejø, Femø og Askø, og det vil blandt betyde en tre minutter længere sejltur til Fejø.
Anne Grethe Laursen, der er formand for Fejøforeningen, håber, at den humoristiske tilgang til besparelserne kan få dem til at forsvinde.
- Vi kan jo nogle ting herovre, og det tror jeg, der er mange andre kommuner i landet, der er opmærksomme på, siger hun.
- Vi har nogle kommuner oppe omkring København, som kigger lidt på det, og sådan en kommune som Frederiksberg Kommune har jo ret mange penge, ved vi, siger Anne Grethe Laursen.
Nabo-borgmester: - Det lyder som et godt tilbud
Fejøs beboere behøver ikke at kigge hele vejen til Københavnsområdet for at finde en kommune, der er interesseret i at overtage dem.
Borgmesteren i Guldborgsund Kommune kan godt se fordelene i at overtage øen, der ligger nord for Lolland.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Fejø har en stor og lang kyststrækning, og det, ved vi, trækker rigtig mange folk til, og så har de, som de også selv beskriver et fantastisk brand i Fejø-frugt, så jeg synes, det lyder som et godt tilbud, siger John Brædder (Guldborgsundlisten), der er borgmester, Guldborgsund Kommune.
Han lover også at se på færgedriften, hvis det usandsynlige scenarie skulle blive en realitet.
- Det kigger vi på, man kan jo ikke have en ø, hvis ikke der kan sejle færger til den, siger han.
Kan nå at ændre sig
Henrik Høegh (V), der er viceborgmester i Lolland Kommune, vil ikke udelukke, at øboernes sjove protest kan få konsekvenser for beslutningen om, hvor meget der skal spares på færgerne.
- Jeg vil ikke udelukke, at der kan komme ændringer, ingen ved jo, hvor vores budget lander, før der er opnået et budgetforlig, og jeg kan jo se, at øboerne er aktive i øjeblikket, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men viceborgmesteren er ikke så bekymret for den langsommere sejltid.
- Vi sejler ikke langsommere, når pendlerne skal nå en bus i Kragenæs eller Bandholm, forsikrer viceborgmesteren, der peger på, at øboerne og Lolland Kommune allerede i samarbejde har gjort meget for at sikre gode forhold på Fejø.
- Vi har sammen med vores øboere slidt de bonede gulve tynde på Christiansborg, og det betyder jo, at den største erhvervsvirksomhed derovre, deres omkostninger til billetpriser på færgen, det er faldet fra en halv million til 75.000 om året.
Budgetforhandlingerne i Lolland Kommune bliver færdiggjort i begyndelsen af oktober.