Ny togbane slås med forsinkelser – kan ikke følge køreplanen

Togene på den nye bane fra Ringsted til København over Køge har problemer med at overholde køreplanen. Næsten alle tog forsinkes.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den nye Ringstedbane er den første jernbane i Danmark, der er bygget som en såkaldt højhastighedsbane.

Alligevel betyder manglende godkendelser, at togene ikke kan køre mere end 120 kilometer i timen på strækningen. Det skyldes, at signalerne på strækningen ikke er blevet godkendt til den højere fart. Det skiver Ingeniøren på deres netavis.

Den langsommere fart betyder, at så godt som alle tog på Ringstedbanen forsinkes, hvilket påvirker gennemsnittet for rettidighed på hele sydbanen.

Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanen får færre afgange end forventet
Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ringstedbanen får færre afgange end forventet

Signalsystemet på banen er i det hele taget en akilleshæl. Oprindeligt var det meningen, at der skulle kunne køre 12 tog på banen i timen. Men lige nu er der kun ét tog. Håbet er dog, at man fra 8. juli kan komme op på to tog, og samtidig kan hæve hastigheden på strækningen til 180 kilometer i timen.

Håbet er samtidig, at DSBs dobbeltdækkertog kan få tilladelse til at køre via tunnelen gennem Valby og Hvidovre. Disse tog bliver nemlig i dag omdirigeret via Roskilde.

Sådan så det ud, da Ringstedbanen åbnede i slutningen af maj.

Nyhedsoverblik