Ny teori om togulykke på Storebælt: Stormen løftede trailers bagende fra togvogn

Havarikommissionen bekræfter, at de undersøger, om det var bagenden og ikke forenden af lastvognens trailer, der ramte et lyntog på Storebæltsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En trailers bagende hang før togulykken på Storebælt ud fra godstoget – og den var netop denne trailers bagende, der ramte lyntoget på Storebælt. Sådan har lokomotivføreren ifølge dagbladet Politiken forklaret til forhør om togulykken på Storebælt.

Forklaringen retter mistanken væk fra vognens fæstning på godsvognen med den såkaldte kongetap, og over på det faktum, at kørslen over broen foregik i meget hård blæst, der måske kan have løftet traileren ud af den fordybning, den ellers står fastlåst i på godsvognen.

Havarikommissionen bekræfter overfor avisen, at de kender forklaringen, og at det er noget, der indgår i deres undersøgelser af ulykken. De ønsker dog ikke at kommentere på sagen lige nu.

Otte personer omkom ved ulykken, der er den værste jernbaneulykke i Danmark siden 1988. Både politiet og Havarikommissionen arbejder nu på at undersøge ulykken.

Søren Mikkelsen  akutlæge montage togulykke
Læs også
Første læge i det forulykkede tog på Storebælt sætter ord på ulykken
Søren Mikkelsen  akutlæge montage togulykke
Læs også
Første læge i det forulykkede tog på Storebælt sætter ord på ulykken

Øltog kører igen mandag

Ulykken den 2. januar skete med det såkaldte øltog, der kører emballage tilbage til Jylland fra Sjælland.

Siden ulykken er disse ladninger blevet kørt med almindelige lastbiler mod Jylland, men vil ifølge Jyllands-Posten mandag blive genoptaget med en anden type jernbanevogne, de såkaldte veksellad-vogne, hvor lastbils-trailerne vil være fæstnet med kæder i hvert hjørne, og ikke med kongetappen.

En medarbejder ved DB Cargo er suspenderet efter togulykken, men det skyldes at han angiveligt forhold begået efter ulykken var sket den 2. januar.

Kim agersø Nielsen fra Sund&Bælt
Læs også
Middelvind på Storebælt var brøkdel fra faregrænse før togulykke
Kim agersø Nielsen fra Sund&Bælt
Læs også
Middelvind på Storebælt var brøkdel fra faregrænse før togulykke

Nyhedsoverblik