En trailers bagende hang før togulykken på Storebælt ud fra godstoget – og den var netop denne trailers bagende, der ramte lyntoget på Storebælt. Sådan har lokomotivføreren ifølge dagbladet Politiken forklaret til forhør om togulykken på Storebælt.
Forklaringen retter mistanken væk fra vognens fæstning på godsvognen med den såkaldte kongetap, og over på det faktum, at kørslen over broen foregik i meget hård blæst, der måske kan have løftet traileren ud af den fordybning, den ellers står fastlåst i på godsvognen.
Havarikommissionen bekræfter overfor avisen, at de kender forklaringen, og at det er noget, der indgår i deres undersøgelser af ulykken. De ønsker dog ikke at kommentere på sagen lige nu.
Otte personer omkom ved ulykken, der er den værste jernbaneulykke i Danmark siden 1988. Både politiet og Havarikommissionen arbejder nu på at undersøge ulykken.
Øltog kører igen mandag
Ulykken den 2. januar skete med det såkaldte øltog, der kører emballage tilbage til Jylland fra Sjælland.
Siden ulykken er disse ladninger blevet kørt med almindelige lastbiler mod Jylland, men vil ifølge Jyllands-Posten mandag blive genoptaget med en anden type jernbanevogne, de såkaldte veksellad-vogne, hvor lastbils-trailerne vil være fæstnet med kæder i hvert hjørne, og ikke med kongetappen.
En medarbejder ved DB Cargo er suspenderet efter togulykken, men det skyldes at han angiveligt forhold begået efter ulykken var sket den 2. januar.