Ny teknik kan give plads til 33 procent flere biler på motorvejene - til billige penge

En helt ny teknik kan få plads til 33 procent flere biler på de danske motorveje. Og så er det endda ganske billigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En helt ny teknik kan for få penge få plads til 33 procent flere biler.

Det skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Teknikken går ud på, at man flytter striberne på motorvejen, så der bliver et ekstra spor. Et spor til de helt moderne biler, som har en såkaldt ”lane keeping assistance”, som sørger for, at bilen holder sig inden for striberne.

Sporene bliver smallere – undtagen det inderste spor, hvor lastbiler typisk kører. Sporerne bliver nemlig kun 2,5 meter bredt sammenlignet med de 3,5, som man kender fra i dag.

quote Den nye teknologi i bilerne indeholder spændende perspektiver for at afhjælpe problemer med kritisk trængsel

Ole Birk Olesen (LA), transportminister

- Den nye teknologi i bilerne indeholder spændende perspektiver for at afhjælpe problemer med kritisk trængsel på flere motorvejsstrækninger herhjemme. Vi mener derfor, at vi skal have undersøgt, hvordan vi kan udnytte de nye teknologiske muligheder, som kan sikre en bedre mobilitet i samfundet, siger Ole Birk Olesen (LA), transportminister, og fortsætter:

- Derfor vil jeg bede Vejdirektoratet om at udarbejde en plan for, hvordan vi uden at gå på kompromis med trafiksikkerheden kan udnytte bilernes nye muligheder for at holde vognbanen selv til at etablere forsøg med smallere vognbaner på udvalgte strækninger af motorvejsnettet.

Vejdirektoratet oplyser, at det på Holbækmotorvejen vil koste 3,8 millioner kroner per kilometer at male nye striber, sætter skilte op og lave ekstra dræn i jorden. Men det er billigt i forhold til de 150 millioner kroner per kilometer det kostede at udvide Køge Bugt med et ekstra spor.


Nyhedsoverblik