Nødråb fra børnetandplejen - alt for mange bliver væk uden afbud

01:29

Børn, der ikke kommer til deres tid hos tandlægen, er et stort problem i Vordingborg. Efter 65 udeblivelser på bare fire dage, sætter tandplejen spot på problemet. Video: Toke Sloth Grøndahl

Børnetandplejen i Vordingborg oplever, at flere børn aldrig dukker op til deres tjek hos tandlægen, selvom de får en sms dagen før.

Det er en helt almindelig formiddag i Vordingborg Tandpleje på Sankelmarksvej i Vordingborg. Ti tandlæger er på arbejde, og børn og forældre kommer og går. 

Thorbjørn Tøttrup, der er otte år og kommer fra Tappernøje, er til det årlige tandtjek sammen med sin far, Jes Tøttrup.

- Jeg synes bare, at det er rart. Jeg får at vide, hvis der er noget galt med mine tænder, fortæller han.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Thorbjørn Tøttrup fra Tappernøje er til den årlige tandundersøgelse i Vordingborg Tandpleje.  Foto: Toke Sloth Grøndal - TV2 ØST

Men der er også mange børn, der aldrig dukker op, og hvor forældrene glemmer at melde afbud. I gennemsnit drejer det sig om cirka 12-13 procent om året, men her ovenpå sommerferien er antallet steget.

- Det overrasker mig, og det ærgrer mig. For hvis der er alt for mange, der ikke dukker op, så tager det tiden fra andre børn og forældre, der gerne ville have den tid. Jeg vil ikke kalde det for sjusk, men det kan skyldes en travl hverdag, siger Lene Maare, der er overtandlæge i Vordingborg Tandpleje.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Overtandlæge Lene Maare fra Tandplejen i Vordingborg er overrasket over, at mange børn aldrig dukker op til deres tandlæge tid.  Foto: Toke Sloth Grøndal - TV2 ØST

For at synliggøre problemet har tandplejen sat en vase op i receptionen, og hver gang et barn bliver væk uden afbud, bliver der puttet en lille bold i vasen.

En uge i september blev der på blot fire dage puttet 65 bolde ned i vasen. Så mange at vasen var fyldt til randen og tandplejen måtte ud og købe ekstra bolde. Det svarer til, at 18 procent ikke mødte op - altså næsten hver femte patient.

Vil sætte fokus på problemet

Det fik Lene Maare til at skrive et opslag på tandplejens Facebook-profil med en opfordring: 

"Lige i øjeblikket har vi alt for mange bolde i denne glasbowle. Så hjælp os ved at huske at ringe afbud, da udeblivelser hos os forlænger ventetiden på behandlingstider. Husk det er dig, der skal sørge for, at dit barn møder op til tiden eller at der meldes afbud".

- Vi laver den gimmick for at sætte fokus på problemet. Vi vil jo allerhelst vil have, at bøgerne er fyldt op. Det er mest effektivt, og vi ved, at der er mange forældre og børn, der gerne ville have de her tider. Så når der er alt for mange, der ikke kommer, så rykker det hele vores system, fortæller Lene Maare.

Det er klart, at når der er 65 udeblivelser på fire dage, så går personalet hvileløst rundt i nogle timer

Lene Maare, overtandlæge, Vordingborg Tandpleje

Hvor meget en udeblivelse koster er svært at gøre op. For tandlægerne forsøger at bruge den ledige tid til administration og andre opgaver.

- Vi prøver jo at fylde tiden ud med andet meningsfuldt arbejde og akutte patienter, men det er klart, at når der er 65 udeblivelser på fire dage, så går personalet hvileløst rundt i nogle timer, fortæller Lene Maare. 

Artiklen fortsætter under opslaget.

Vordingborg Tandpleje er ikke den eneste børnetandpleje, der oplever, at alt for mange bliver væk uden afbud. I Stevns Kommune var den gennemsnitlige udeblivelsesprocent i 2018 for eksempel på 10,9 procent. I Kalundborg ligger udeblivelsesprocenten på mellem 6,6 procent og 11,3 procent i de to klinikker i henholdsvis Høng og Kalundborg.

- Selvfølgelig er der nogle gengangere, der altid udebliver, og det er lidt øv, da de ofte har et stort behandlingsbehov. Dem ringer vi gerne til og minder dem om, at de har en tid. Men i det store hele er det ikke et problem. Vi sætter patienterne lidt tæt til, så vi op ad dagen kan være 5-10 min bagud. Det indhentes så, når der er en udeblivelse, fortæller overtandlæge i tandplejen i Kalundborg, Anette Petersen. 

Vi vil jo allerhelst vil have, at bøgerne er fyldt op. Det er mest effektivt og vi ved at der er mange forældre og børn, der gerne ville have de her tider.

Lene Maare, overtandlæge, Vordingborg Tandpleje

Udnytter tiden til noget andet

Også i Lolland Kommune oplever børnetandplejen en udeblivelsesprocent på mellem 8 og 13,3 procent i de to klinikker i henholdsvis Nakskov og Maribo. I Lolland Kommune kan forældrene selv booke en tid og tandplejen sender så en SMS med en påmindelse.  

- Selvfølgelig ville det være dejligt, hvis alle kom til tiden. Men vi har et system, hvor vi udnytter tiden til noget andet, som for eksempel at sterilisere instrumenter, ringe til forældre med nye tider, tage akutte patienter ind med mere. Det arbejde er der ikke lagt tid ind til, så når der er udeblivelser, bruger vi tiden der til de arbejdsopgaver, siger overtandlæge i Lolland Kommune, Merete Stenstrup. 

Her kan du få fem gode råd til god mundhygiejne - artiklen fortsætter under grafikken.

Grafik: Lonni Christiansen og Nick Abildgaard

Handler om ligegyldighed

Ansatte Tandlægers Organisation, ATO, bekræfter, at mange kommuner kæmper med et stort antal udeblivelser, og at de forsøger forskellige tiltag for at få antallet til at falde.

- Det handler om travlhed og ligegyldighed. Man er mere optaget af sig selv og sit eget barn, end man er af at tænke på, at den tid, man udebliver fra, kunne komme andre mennesker til gode, siger Hanne Jacobsen, der er overtandlæge i Horsens og medlem af hovedbestyrelsen i ATO. 

I tandplejen i Vordingborg er forældrene overraskede over at høre, at så mange børn udebliver uden afbud.

- Det er et skræmmende antal, der ikke møder op, og det er skræmmende, at forældrene ikke tager de her tandplejebesøg alvorligt, siger Sara Hansen. Hun er selv mødt op i tandplejen for at få ændret sønnens tid, fordi den passede dårligt ind i planerne.

Nemt at ringe eller sende mail 

Jes Tøttrup er enig.

- For mig er det helt uforståeligt, at folk bare udebliver. Det er ikke nogen undskyldning. Det er så nemt at kommunikere med det offentlige i dag, man får at vide, at man bare kan ringe eller sende en mail. Det er simpelthen så enkelt, siger han. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Jens Tøttrup er i dag med sønnen Thorbjørn til undersøgelse hos Tandplejen i Vordingborg. Han er overrasket over, at så mange ikke dukker op.   Foto: Toke Sloth Grøndal - TV2 ØST

Overtandlæge Lene Maare overvejer nu, om de skal finde andre måder at gøre tingene på, som for eksempel at borgerne selv ringer og booker. Målet er at få flere til at møde op.

- Godt nok er kommunal tandpleje gratis, men det er borgerne, der betaler, og det er en rigtig dårlig måde at bruge pengene på at have en tandpleje kørende, hvor så mange bare bliver væk. For de børn skal jo på et tidspunkt have en anden tid, siger Lene Maare.

I alt er 9000 børn og unge mellem 0 og 18 år er tilknyttet Vordingborg Tandpleje.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App