Nedbrud på Sundhedsplatformen: Personale kunne ikke bestille blodprøver

Onsdag svigtede nogle af funktionerne i det nye it-system på Region Sjællands og Region Hovedstadens sygehuse. Fx kunne personale ikke bestille blodprøver.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sundhedsplatformen blev onsdag ramt af et teknisk nedbrud.

Det gik både ud over sygehuse i Region Sjælland og Region Hovedstaden og betød bl.a., at personale hverken kunne bestille blodprøver eller hjerteundersøgelse med EKG.

De Praktiserende læger i Region Sjælland fik onsdag tilsendt en email fra en datakonsulent i Region Sjælland, som beskriver hvad nedbrudet betød:

"Der er pt. udfordringer med, at Sundhedsplatformen hverken sender eller modtager meddelelser fra laboratoriesystemer, EKG, EKKO, kommuner og praktiserende læger i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Fejlen startede kl. 10.45 i dag onsdag den 6. december".

Programchef i Sundhedsplatformen, Mikael Bay Skilbreid bekræfter i en e-mail til netmediet, Version2, at der onsdag var »tekniske problemer med at sende og modtage bestillinger og svar fra en række fagsystemer på grund af et driftsforstyrrelser på integrationsservere. Det rammer også beskeder fra MedCom.«

Torsdag morgen klokken 8.30 fik de praktiserende læger en email, der slår fast, at it-problemerne nu er løst.

En læge, der ønsker at være anonym, har videresendt emailen til TV ØST.

Her står:

"Udmeldingen fra IT-afdelingen er nu, at problemet er løst, og driften nu er normaliseret – hvilket betyder, at der ikke behov for at genfremsende henvisninger eller andet fra almen praksis."

Opdatering
Clock07. dec 2017, kl. 08:57
Artiklen er opdateret med information om, at it-problemerne nu er løst.

 

 

 

 


Nyhedsoverblik