350 arbejdede under Næstveds ikoniske vartegn - nu er det revet ned

To ikoniske skorstene ved en gammel papirfabrik i Næstved er blevet pillet ned, fordi de tonstunge skorstene risikerede at styre sammen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et stykke dansk industrihistorie på knap 20 tons blev tirsdag pillet ned med stor forsigtighed i Næstved.

Siden 1930'erne har de to skorstene udsendt dampe fra kedlerne på den gamle Maglemølle Papirfabrik, der i begyndelsen af 1900-tallet var en Europas største papirfabrikker med seks papirmaskiner og cirka 350 ansatte.

quote Man lod skorstene stå som vartegn for byen

Søren Høgsted Hansson, administrerende direktør i Maglemølle A/S

Fabrikken producerede halvdelen af al papir i Danmark. Der var posepapir, silkepapir, glittet papir, kulørt papir, tapetpapir, tykkere pakkepapir, emballagepapir og ikke mindst avispapir.

Artiklen fortsætter under videoen.

 

Senere udbyggende man fabrikken med eget træsliberi og nye, større papirmaskiner. Men i 1930'erne kunne konkurrencen fra udenlandske fabrikker for alvor mærkes og produktionen af avispapir blev indstillet.

På det tidspunkt var papirfabrikken ved at være gammel og utidssvarende, og den danske papirkoncern, De forenede Papirfabrikker, besluttede derfor, at der skulle opføres en helt ny papirfabrik ved havnen i Næstved.

Artiklen fortsætter under billederne.

Den gamle papirfabrik var blandt andet leveringsdygtig i toilet- og genbrugspapir til hele landet
Den gamle papirfabrik var blandt andet leveringsdygtig i toilet- og genbrugspapir til hele landet Foto: Mikkel Calum / Maglemølle
Maglemølle var i brug frem til 1992, hvor den svenske papirgigant Stora Enso nedlagde produktionen i Næstved.
Maglemølle var i brug frem til 1992, hvor den svenske papirgigant Stora Enso nedlagde produktionen i Næstved. Foto: Mikkel Calum / Maglemølle

Skorstenene blev dog stående på den gamle papirfabrik og er gennem årene blevet et vartegn for Næstved.

Men nu er det forbi. Tirsdag blev de tonstunge skorsten pillet ned, fordi de var i fare for at styre sammen.

- Skorstenene skal ned, fordi Næstved Kommune har vurderet, at der var nedstyrtningsfare. Derfor lavede vi en aftale med Næstved Kommune om at få dem ned så hurtigt som muligt, siger Søren Høgsted Hansson, administrerende direktør i Maglemølle A/S.

quote Man ser et minde og et vartegn fra byen og den gamle papirproduktion, som må lide nedpilningsdøden

Søren Høgsted Hansson, administrerende direktør i Maglemølle A/S

Skorstenene har tidligere været en del af kraftcentralen på den gamle papirfabrik, som lukkede i 1992, hvor man producerede al varme- og energiforsyning til papirproduktionen. Her udledte skorstenene damp fra de kedler, der genererede damp til hele området.  

- Det er mit ansvar som direktør at sørge for, at alt på området er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og vi kan ikke have skorstene, der vejer mellem syv og ti tons stående på taget af en bygning, hvis der er risiko for, de falder ned, siger Søren Høgsted Hansson.

Artiklen fortsætter under billederne.

Den gamle papirfabrik var blandt andet leveringsdygtig i toilet- og genbrugspapir til hele landet
Den gamle papirfabrik var blandt andet leveringsdygtig i toilet- og genbrugspapir til hele landet Foto: Mikkel Calum / Maglemølle
 
  Foto: Mikkel Calum / Maglemølle

Som årene gik, forsvandt behovet for kedlerne, som blev fjernet fra området.

- Men man lod skorstene stå som vartegn for byen, fortæller Søren Høgsted Hansson.

Derfor er det en lidt sørgelig dag for den administrerende direktør.

- Bygningen i sig selv er bevaringsværdig, og det betyder, at vi egentlig ikke kunne pille dem ned, hvis ikke der var en risiko for, at det kunne falde ned af sig selv. På den måde er det lidt vemodigt, at man ser et minde og et vartegn fra byen og den gamle papirproduktion, som må lide nedpilningsdøden på området, siger Søren Høgsted Hansson.

Nyt vartegn på vej

Næstved skal dog ikke stå uden vartegn, afslører Søren Høgsted Hansson.

- Vi har lavet en aftale med Næstved Kommune om, at vi inden sommerferien skal præsentere en plan for, hvad vi vil sætte i stedet for (skorstenene, red.). Der skal et eller andet op i stedet for, som måske har samme udseende eller samme visuelle udtryk som skorstenene, siger Søren Høgsted Hansson.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
  Foto: Mikkel Calum / Maglemølle

Det skyldes, at netop fordi bygningerne er bevaringsværdige, skal de to skorstene genopføres. Det sker muligvis i lette, luftige materialer, som det ses i Hamborg, hvor politikerne i Næstved Kommune har hentet inspiration til Maglemølles nye vartegn.

Som smurt i olie

Selvom det blæste en smule, mens specialisterne pillede de tunge skorstene ned, så gik det faktisk bedre end forventet.

- Det er gået fuldstændig som smurt i olie. Vi havde afsat seks timer til at udføre opgaven, og vi blev færdige på tre, så det kan ikke være meget bedre, siger Chris H. Carlsen, afdelingschef hos kranfirmaet BMS.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan så skorstene ud, inden de tirsdag blev pillet ned.
Sådan så skorstene ud, inden de tirsdag blev pillet ned. Foto: Maglemølle

Det krævede fire ansatte og en 450 tons tung mobilkran at pille de ikoniske skorstene ned, der vejede cirka ni et halvt tons stykket.

- Lige til den her opgave kunne man godt have klaret det med en kran, der var et nummer mindre, men af sikkerhedsmæssige årsager valgte vi en kran, der er et nummer større, fordi når man ikke kender det specifikke vægt på skorstenene, ja, så better safe than sorry, siger Chris H. Carlsen.

Læs også
Silo-sprængning i Vordingborg gik helt galt – nu skal hele Storbritannien se det
Læs også
Silo-sprængning i Vordingborg gik helt galt – nu skal hele Storbritannien se det

- Når man laver sådan noget her, må det ikke gå galt. Når man har taget fat i skorstenen, og den er skåret fri, er det meget vigtigt, at området er afspærret korrekt, og man har fuld kontrol over situationen. Vi har lidt vind i dag, og det havde vi faktisk ikke regnet med. Ved for meget vind skal man faktisk stoppe, så må man ikke løfte mere – særligt meget sådan noget her skal man være agtpågivende. Men vinden har ikke været noget problem for os, tilføjer han.


Nyhedsoverblik