På halvøen Jungshoved ved Præstø kører der ingen busser.
Og har man ingen bil, er Movias Flextrafik den eneste mulighed for at komme til og fra halvøen. Men Lokalrådet har fået en idé - de vil have en delebus.
Delebussen skal lejes eller leases af Vordingborg Kommune og køres af frivillige chauffører fra området, der skal køre daglige ture til og fra Præstø.
Den umiddelbare vurdering fra deres jurister er, at når der er et kommunalt tilskud, så er det kollektiv trafik
Men Movia bremser ideen om delebussen. De opfatter nemlig delebussen som en konkurrent til Movias kollektive trafik, skriver Sydsjællands Tidende.
- Jeg er overrasket over Movias svar. Den umiddelbare vurdering fra deres jurister er, at når der er et kommunalt tilskud, så er det kollektiv trafik. Men de synes også, det er interessant, og de vil gerne være med i udviklingen af projektet, siger Bo Kuno Christensen, der er fagleder på Vordingborg Kommunes kørselskontor, til Sydsjællands Tidende.
Et skridt baglæns
- Det stiller jo sagen noget anderledes, så vi må lige træde et skridt baglæns, siger Bo Kuno Christensen.
Han har kigget i en rapport fra Center for Landdistriktsforskning om borgerdrevne og kommunalt støttede transportordninger andre steder i landet.
- Her står intet om, at Movia opfatter det som kollektiv trafik. Der står også i rapporten, at lovgivningen på området er lidt uklar. Derfor roder vi nu rundt i, hvor vi str henne, siger han til avisen.
- Jeg er i dialog med Movia og vil også spørge dem, hvad der ligger i "kollektiv trafik". En hel del andre kommuner synes også, det er interessant, fordi de er presset økonomisk på flexturen.