Motorvej skal genforhandles - men borgmester tror stadig på projeket

Den nye transportminister vil genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur. Det bringer usikkerhed omkring motorvej mellem Næstved og Rønnede.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at den motorvej kommer. Hvis der var tale om odds, så var det her, jeg ville satse mine penge.

Sådan lyder det fra Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune, efter den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) har valgt at genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur og dermed bringer usikkerhed omkring den længe ønsket motorvej på Sjælland.

Tilbage i marts vakte det stor glæde, da den daværende regering sammen med Dansk Folkeparti besluttede at afsætte 1,5 milliarder kroner til byggeriet af en motorvej mellem Næstved og Rønnede.

quote Her i ferien vil jeg sende ham en sød lille mail for at huske ham på, at motorvejen mellem Rønnede og Næstved er utrolig vigtig

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune

Det skete i forbindelse med en infrastrukturpakke på 112 milliarder kroner, som blev indgået den 13. marts og skulle drysse millioner og milliarder af kroner ud til lokale veje, jernbaner og broer. Aftalen blev dog ikke vedtaget i Folketinget, og derfor er der ikke blevet afsat nogen penge til projekterne.

Men nu bringer den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), yderligere usikkerhed omkring motorvejsbyggeriet ved at genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur.

DISSE LOKALE PROJEKTER SKAL GENFORHANDLES

  • Anlæg af vejforbindelse til Stevns.
  • Kapacitetsforbedringer på Rute 9 mellem Maribo og Svendborg (Nørreballe mv.).
  • Udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster.
  • Anlæg af motorvej, Næstved-Rønnede (Rute 54).
  • Kalundborgmotorvejens 3. etape.

 

Kilde: Transportministeriet.

Ministeren vil ifølge Jyllands-Posten helt konkret begynde forfra med fordelingen af de 112 milliarder kroner, der indtil 2030 skal bruges på infrastruktur rundt omkring i landet.

Rute 54
Læs også
Ny minister vil genforhandle motorvej mellem Næstved og Rønnede
Rute 54
Læs også
Ny minister vil genforhandle motorvej mellem Næstved og Rønnede

- Det skaber altid usikkerhed, når der skal forhandles. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat lægger et pres på, at motorvejen mellem Næstved og Rønnede kommer med i en ny aftale, siger Carsten Rasmussen og opfordrer politikerne på Christiansborg til at igangsættes byggeriet allerede inden 2024, som ellers var den hidtidige plan.

Sender sød mail til ministeren

Hvordan vil du presse på for, der kommer en motorvej mellem Næstved og Rønnede?

quote Den usikkerhed skal vi have fjernet ret hurtigt

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune

- Jeg vil selvfølgelig SMS’e med mine kollegaer i Folketinget. Nu har jeg ikke haft mulighed for at mødes med Benny Engelbrecht, da han er en forholdsvis ny minister og sikkert holder noget sommerferie. Men her i ferien vil jeg sende ham en sød lille mail for at huske ham på, at motorvejen mellem Rønnede og Næstved er utrolig vigtig for Sydsjælland, siger han og fortsætter:

- Hvis vi fortsat skal være med på den nuværende vækst og få skabt nogle arbejdspladser, så må vi ikke bremses af, at motorvejen udskydes yderligere. Tværtimod. Den usikkerhed skal vi have fjernet ret hurtigt og sørget for, at motorvejen er med i puljen af kommende projekter, svarer Carsten Rasmussen.

quote Den usikkerhed skal vi have fjernet ret hurtigt og sørget for, at motorvejen er med i puljen af kommende projekter

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune

Borgmesteren fremhæver især den internationale virksomhed Ardagh Glass, der producerer glas og metalvarer i Fensmark ved Næstved, som eksempel på en virksomhed, der kan neddrosle sin aktivitet i området, hvis ikke der kommer klarhed omkring en kommende motorvej.

- Hvis vi fortsat skal have et glasværk i Danmark, så må vi ikke ryste på hånden. Nu skal den motorvej komme, fordi det betyder rigtig meget for deres transport, siger Carsten Rasmussen.

Frygter for erhvervslivet

Hos Næstved Erhvervsforening vækker ministerens kommende genforhandlinger irritation.

- Det er nok det mest irriterende. For hvis man begynder at sætte spørgsmålstegn ved motorvejsprojektet, så kan det få den effekt, at virksomheder måske ikke at udvider i Næstved eller flytter fra området, siger Torben Johansen, formand Næstved Erhvervsforening.

Rute 54
Læs også
Det mener politikere, erhverv og forsker om regeringens store trafikplan
Rute 54
Læs også
Det mener politikere, erhverv og forsker om regeringens store trafikplan

Men trods ministerens udmeldinger, så tror han stadig på, at der kommer en motorvej mellem Næsted og Rønnede.

- Det får os ikke til at ryste på hånden over, at aftalen om motorvejen ikke skulle komme. Vi har en forretning på den, der er allerede investeret 300 millioner kroner i den, der er startet ekspropriationer, og der ligger linjeføring klar, så jeg kunne ikke forestille mig, at man kommer i en situation, hvor man dropper motorvejen, Torben Johansen.

Togfonden består

Det eneste, som ifølge Benny Engelbrecht får lov til at blive stående, er aftale om Togfonden fra 2014 og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012, fordi der stadig er flertal i Folketinget for de to forlig.

quote Fordi Transportministeriet skal være grønt, betyder det ikke, at asfalt er lig med sort

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Socialdemokratiet er fortaler for mere og bedre kollektiv trafik. Derfor kan flere af pengene, som tidligere var afsat til omfartsveje og motorveje, ende tid forbedringer af den kollektive trafikfik. Men fremtiden skal dog ikke kun handle om tog og busser, forklarer ministeren.

Her kan du se, hvor regeringen og Dansk Folkeparti ville investere 112 milliarder kroner i infrastruktur.

- Fordi Transportministeriet skal være grønt, betyder det ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på. Og jeg foretrækker ikke tog frem for biler, cykler frem for tog eller biler frem for tog. Jeg er optaget af at få skabt et sammenhængende transportsystem, hvor transportformerne spiller sammen, og hvor man vælger den smarteste løsninger, siger Benny Engelbrecht til Jyllands-Posten


Nyhedsoverblik