Molslinjen: Reducering af pris gør det svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Den nye trafikaftale, der giver en reducering af broafgiften på Storebæltsbroen, vil gå ud over Molslinjen, lyder det fra selskabet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bilister skal fremover betale en fjerdedel mindre for at køre over Storebæltsbroen, og det giver broen markante konkurrencefordele i forhold til færgerne.

Sådan lyder det fra Molslinjen, der driver Kattegat-ruterne Odden-Aarhus og Odden-Ebeltoft.

- Vi sejler på helt kommercielle vilkår, og det er svært at konkurrere med statskassen, når broen får så markante konkurrencefordele. Det vil vi blive nødt til at tilpasse vores forretning efter, siger administrerende direktør for Molslinjen, Carsten Jensen i en pressemeddelelse. 

Storebæltsbroen
Læs også
Regeringen og DF sænker prisen på Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Læs også
Regeringen og DF sænker prisen på Storebæltsbroen

Molslinjen føler sig overset

Aftalen, der kom i stand torsdag aften mellem regeringen og Dansk Folkeparti, betyder, at prisen på at krydse Storebælt vil falde fra 2018.

Imens skal der bygges et tredje spor på motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense V.

Molslinjen føler sig overset i aftalen, der, når den er fuldt indfaset, vil betyde en takstnedsættelse over Storebælt på 25 procent.

- Nu forventer vi, at politikerne går i dialog med os og forklarer, hvorvidt vores forretning overhovedet har været en del af tankerne bag dette forslag. Alternativet til kommerciel færgedrift over Kattegat vil ikke være ønskeligt, siger Carsten Jensen. 

sten_knuth_efter_dom.jpg
Læs også
Slagelse-borgmester jubler over billigere broafgift
sten_knuth_efter_dom.jpg
Læs også
Slagelse-borgmester jubler over billigere broafgift

Regional skævvridning

Hvilke konkrete konsekvenser aftalen får for Molslinjen, ønsker selskabet ikke at udtale sig om, når der ikke foreligger en endelig aftale.

Men konkurrencen omkring transport fra Sjælland til Jylland vil generelt blive tilspidset, siger Carsten Jensen.

- Der vil være en regional skævvridning, så jo længere man kommer væk fra broen, desto sværere vil tilgangen være. Konkurrencesituationen vil blive kraftigt skærpet i den sammenhæng, siger han.

Molslinjen sejler årligt med mere end 1,3 millioner personbiler og næsten 2,8 millioner passagerer.


Nyhedsoverblik