På Svinninge Skole er eleverne i 6. M i gang med tysktimen. Her kender de udmærket til de nationale test, som regeringen nu ønsker, skal være fortid.
- Det er sådan nogle opgaver, man skal løse for at se, hvor god man er fagligt, siger Lauge Juhl Jørgensen.
- Og hvad lærerne skal arbejde mere videre med, supplerer Frederikke Jensen.
Sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten vil regeringen udvikle et alternativ til de obligatoriske test. Det skal være et nyt pædagogisk redskab, som skal vurdere, hvad eleven kan, lyder det fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Indtil nu har alle elever fra 2. til 8. klasse skullet gennemføre de nationale tests i blandt andet læsning, matematik, dansk og engelsk.
Artiklen fortsætter under billedet.
Klassens tysklærer, Sarah Lorentzen, mener, det vil være en god idé at droppe de obligatoriske tests i folkeskolen. For hun oplever, at testene gør eleverne meget usikre, og det går ud over resten af undervisningen.
Overordnet set tænker jeg faktisk, det bliver rart. Det (testene, red.) kommer til at fylde så meget i forhold til, hvad det reelt set kan bruges til
- Overordnet set tænker jeg faktisk, det bliver rart. Det (testene, red.) kommer til at fylde så meget i forhold til, hvad det reelt set kan bruges til. Så kan det godt være, det er mig, der ikke ved nok, siger hun og fortsætter:
- Når jeg kan se på elever, der er så kede af det og ikke kan komme over testene, fordi de føler, de bliver målt og vejet, og man er kun ni år, har ondt i maven og føler, at selvværdet bliver dårligt, så gavner det simpelthen ikke resten af undervisningstiden.
Kritiseres for at måle fejlagtigt
De nationale test blev indført i 2010, og de var oprindeligt sat i verden for at måle elevens faglige niveau i udvalgte fag.
Men ordningen har længe været udskældt.
Men det fortæller ikke så meget om den enkelte elev andet end det, der skete lige den dag. Og så er der en stor usikkerhed
Blandt andet har to forskere fra Aarhus Universitet kritiseret testene for at give fejlagtige resultater, efter de havde undersøgt dem. Ifølge deres rapport ”Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber” gav de nationale test et mangelfuldt og usikkert billede af elevens faglige niveau.
En kritik, som pædagogisk leder på Svinninge Skole i området Katrinedal, Vivi Borello, er enig i.
- Man skal huske, hvorfor gør man det her, og nationaltest kan godt give god mening, når man kigger på nationalt plan. Det fortæller noget om skolen i Danmark, siger hun.
- Men det fortæller ikke så meget om den enkelte elev andet end det, der skete lige den dag. Og så er der en stor usikkerhed, når vi er nede på individplan, tilføjer hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
Kommuner ville droppe tests
En række kommuner har søgt om at blive fritaget for at teste eleverne i 2. til 8. klasse. Tidligere på måneden søgte kommunalbestyrelsen i Holbæk også om helt at blive fritaget for at bruge de nationale tests.
Men nu hvor politikerne vil ændre de nationale tests, vil de ikke give kommunerne dispensation til at droppe dem.
Derfor vil man i Holbæk teste eleverne som hidtil. Det fortæller formanden for udvalget for Børn og Skole, Susanne Utoft (Lokallisten), i Holbæk Kommune.
- Jeg er rigtig glad for, at Pernille Rosenkrantz-Theil har meldt ud, at der lægges op til et pædagogisk redskab i stedet til at vurdere, hvad eleven kan, siger hun.
Så det er fedt, at de afskaffer testene, men samtidig irriterende at man skal vente?
- Vi tager det til efterretning og bruger testene, som vi har gjort. Og vi lægger stadig vægt på evaluering.
Artiklen fortsætter under billedet.
Tests lægger unødigt pres på elever
Undersøgelser har vist, at mange elevers faglighed bliver vurderet forkert i de nationale test. På Svinninge Skole giver det ifølge lærerne et unødigt pres på eleverne.
Kan du holde øje med, om eleverne udvikler sig fagligt på den måde, som de skal, uden at man tester dem?
- Det er også derfor, jeg synes, der er lidt argumenter for og imod. For netop hvis det bliver brugt rigtigt, og hvis man får den rigtige vejledning til det, så kan man bruge det, siger Sarah Lorentzen.
- Det fylder bare så meget i vores verden, at de hele tiden skal måles og vejes. Det er heller ikke for sjov, at vi siger, at der er så mange børn og unge, der får stress og angst og ondt i maven. Det er, fordi de (testene, red.) fylder for meget, tilføjer hun.
Fra skoleåret 2020 til 2021 skal der ifølge børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) være et nyt system klar, og det gør ikke noget for eleverne på Svinninge Skole.
- Det er fint nok, så lærerne kan finde ud af, hvad de skal arbejde videre på med os, siger Frederikke Jensen.