Når kontrakten om byggeriet af den nye Storstrømsbro skal skrives under, bliver det med en klausul, der senere kan få den danske stat ud af aftalen.
Det er blevet besluttet, da to af firmaerne i konsortiet er indblandet i verserende korruptionssager.
- Vi vil indføre en klausul om, at hvis de her korruptionsanklager, der har en alvorlig karakter, fører til dom, så kan vi kræve at konsortiet skal rense sig selv. Det vil sige med afskedigelse af personer eller måske endda udelukkelse af det ene af firmaerne, sige transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Vejdirektoratet har stor erfaring med at bygge veje og broer i Danmark, og det er ikke nyt, at der opstår problemer i sådan nogle projekter her
- Og hvis de ikke kan leve op til det, så kan kontrakten annulleres, tilføjer han.
Minister: Vi er på sikker grund økonomisk
Det er ikke kun korruptionssager, der følger de to firmaer. Firmaet Condotte har også været i søgelyset, fordi de ikke har betalt deres regninger på et projekt i Norge.
Heller ikke denne sag får dog ministeren til at ville bakke ud af aftalen.
- Det er ikke sammenligneligt, hvad der foregår i Norge. De tre firmaer (i konsortiet red.) hæfter solidarisk for hinanden. Hvis der er problemer i Codottes økonomi, så hæfter de to andre for deres forpligtelser. Så vi er på en anden sikker grund i Danmark, end de er i Norge, siger ministeren.
Annulleret kontrakt vil give forsinkelser
Hvis kontrakten med italienerne annulleres, så står staten i et nyt problem. Storstrømsbroen vil blive forsinket, og der vil skulle bruges flere penge på renoveringer. Derfor håber ministeren på, at det ikke bliver nødvendigt at benytte klausulen.
Og trods korruption og økonomiske problemer, så har ministeren tiltro til processen.
- Jeg er forholdsvis tryg. Jeg er tryg ved kompetencen ved Vejdirektoratet og hos kammeradvokaten til at vurdere den her sag. Vejdirektoratet har stor erfaring med at bygge veje og broer i Danmark, og det er ikke nyt, at der opstår problemer i sådan nogle projekter her, forklarer ministeren.
Kontrakten vil efter alt at dømme blive underskrevet om 14 dages tid.