Kæmpe sporarbejde: Michael må pendle seks timer om dagen

Det snarlige sporarbejde på Sjælland giver en pendler fra Nykøbing Falster en tranporttid på seks timer for at komme til og fra arbejde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En pendlertur på seks timer.

Det er, hvad 59-årige Michael Jul Hansen kan se frem til. Om kort tid begynder nemlig et omfattende sporarbejde på Sjælland, som vil stå på over både sommeren 2019 og sommeren 2020.

Den 59-årige pendler bor i dag i Nykøbing Falster sammen med sin familie. Han arbejder til dagligt hos Mærsk i København. Derfor pendler han til Østerbro – en tur, der i dag tager ham lidt over tre og en halv time frem og tilbage. Men under sporarbejdet bliver pendlerturen forlænget betragteligt - og det kommer til at kunne mærkes, forklarer Michael Jul Hansen.

quote Det kommer til at betyde, at jeg mere eller mindre skal spise min aftensmad og så næsten på hovedet i seng fem dage om ugen.

Michael Jul Hansen, pendler

- Det kommer til at betyde, at jeg mere eller mindre skal spise min aftensmad og så næsten på hovedet i seng fem dage om ugen. Og jeg har en søn på 13 år, der gerne vil have lektiehjælp, siger han og tilføjer:

- Så det kommer absolut til at gå ud over familielivet.

Sporarbejde starter i marts

Et omfattende sporarbejde rammer i perioder sydbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster. Det bliver gennemført fra 24. marts og frem til 29. september i år. Banedanmark står bag sporarbejdet for at gøre plads til flere og hurtigere tog på den kommende Ringsted-Femern-bane.

Efter planen bliver sporarbejdet på strækningen mellem Næstved og Ringsted genoptaget i foråret og sommeren 2020.

Michael Jul Hansen understreget, at han ikke er imod sporarbejde. Men han er ked af, at man har planlagt de forskellige sporarbejder på hans rute på samme tid.

- Det er fint nok, at der er sporarbejde. Men jeg synes godt, de (DSB, red.) kunne have planlagt det lidt anderledes, så de ikke samtidig gør det imellem Ringsted og Næstved, og så fra Næstved og ned til Nykøbing Falster, siger han.

Artiklen fortsætter under artiklen.

Sådan planlægger Banedanmark sporarbejdet i den kommende tid på Sjælland og Falster.
Sådan planlægger Banedanmark sporarbejdet i den kommende tid på Sjælland og Falster. Foto: Open Street Map © OpenStreetMap contributors

Lang omvej og få ståpladser

Sporarbejdet betyder, at Michael Jul Hansen først skal med togbus fra Nykøbing Falster til Næstved. Derfra skifter han til tog til København. Og han frygter, at der bliver kamp om siddepladserne.

- I Næstved kender jeg godt pendlerne. Der bliver toget fyldt op, siger han.

For når han i togbus ankommer til Næstved station, er toget allerede fyldt med lokale pendlere - og så bliver der ståplads hele vejen til København, frygter Michael Jul Hansen.

Toget i Næstved kører normalt over Ringsted og Roskilde på vej til København, men skal i stedet over Køge på grund af sporarbejdet. Derfor bliver turen forlænget med langt flere stop end de normale stop på ruten over Roskilde, og det giver en noget højere rejsetid.

quote Det er ikke godt nok. Jeg synes, at de burde lave en bus, der kører hele vejen ind.

Michael Jul Hansen

Gratis pendlerkort er ikke nok

Som et plaster på såret har DSB meldt ud, at pendlere kan få en måneds gratis pendlerkort, når sporarbejdet er gennemført.

Men den kompensation er langt fra nok for Michael Jul Hansen set i forhold en pendlertur på seks timer.  

- Det er ikke for at bande. Men det er nærmest at pisse på folk, siger han og tilføjer:

- Det er ikke godt nok. Jeg synes, at de burde lave en bus, der kører hele vejen ind, så man ikke skulle igennem skift i Næstved, mener Michael Jul Hansen.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Ingen alternativer

Michael Jul Hansen har været i kontakt med DSB. Han ville nemlig høre om muligheden for at få en togbus, der går direkte fra Nykøbing Falster til København. Det var dog ikke en mulighed. I stedet har han kontaktet lokale busselskaber for at skaffe en bus til pendlerne. Men det er heller ikke lykkedes for ham, da det har været svært at skabe et overblik for behovet blandt pendlerne på Falster.

Familien har en bil, men den er heller ikke en mulighed. Michael Jul Hansens kæreste er nemlig afhængig af bilen i sit arbejde. Og så er det svært at forene bilen med Michaels daglige rutine i toget.

- Jeg kunne godt køre i bil, men det er en lang transporttid, og jeg bruger tiden fornuftigt på at sove. Det kan man jo ikke så godt, hvis man kører i bil, siger han. 


Nyhedsoverblik