Mariannes mor var igennem kræftforløb med mange smerter - sygehus siger undskyld og ændrer procedure

Marianne Olsens mor døde af kræft på Nykøbing F. Sygehus efter et forløb med mange smerter. Nu siger sygehuset undskyld og vil lære af sagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Marianne Olsen fra Nykøbing Falster husker torsdag den 29. november 2018 som var det i går. Hun blev ringet op på sit arbejde og fik at vide, at hendes mor havde fået konstateret uhelbredelig kræft i bugspytkirtlen, og at det havde bredt sig til lever og lunger.

Moderens praktiserende læge havde valgt at indlægge moderen på Nykøbing F. Sygehus og herfra begyndte et forløb, som Marianne Olsen nu har fået en undskyldning for af sygehuset.

- Vi oplevede det som et totalt mareridt fra dag ét. Vi kunne ikke komme i kontakt med personalet. Og hvis vi kom i kontakt med dem, så sagde de: ”Vi har så travlt”, fortæller Marianne Olsen.

quote Der var ingen kommunikation, om hvad min mor kunne forvente ovenpå, at hun lige havde fået en dødsdom

Marianne Olsen, pårørende, Nykøbing Falster 

Ingen kommunikation

Familien var i chok, og det var svært at komme til at tale med nogen om, hvad der nu skulle ske. De fik meldinger om, at Onkologisk Afdeling i Roskilde skulle kigge på sagen på en konference med Rigshospitalet. De fik at vide, at moderen muligvis skulle undersøges i Næstved, men blev ringet op fra Slagelse Sygehus.  

- Der var ingen kontinuitet i det. Der var ingen kommunikation om, hvad min mor kunne forvente ovenpå, at hun lige havde fået en dødsdom, siger Marianne Olsen.

Derudover havde moderen mange smerter og kvalme og bad om smertedækning, men tidspunkterne for, hvornår medicinen blev givet, blev ikke overholdt.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Marianne Olsen er glad for, at hun blev lyttet til ved dialogsamtalen med Nykøbing Falster Sygehus. 
Marianne Olsen er glad for, at hun blev lyttet til ved dialogsamtalen med Nykøbing Falster Sygehus.  Foto: TV2 ØST

- Min mor nåede at få rigtig mange smerter hver dag. Det var samme mønster, der gentog sig. Personalet sagde: ”Vi skal nok komme med det”. Og så gik der mellem halvanden til tre timer, før min mor fik medicinen, fortæller Marianne Olsen.

Ringede og græd

Familien og sygehuset drøftede, om moderen skulle på hospice, men hun gav selv udtryk for, at hun ønskede at dø i sit eget hjem og ønskede at komme hjem. Efter 11 dage blev hun udskrevet, men den 25. december kunne hun ikke synke sine smertestillende piller, hun kunne ikke spise og havde mange smerter og blev indlagt igen.

- Min mor var helt klar til det sidste. Og hun ringede og græd og havde så mange smerter, og jeg er så rystet over alt det, jeg har oplevet omkring dårlig kommunikation. De tog sig ikke tid til at se min mor og hendes smerter, siger Marianne Olsen.

Læs også
Klagesager hos styrelse hober sig op - Marianne har ventet på svar i månedsvis
Læs også
Klagesager hos styrelse hober sig op - Marianne har ventet på svar i månedsvis

Den 31. december døde moderen efter et forløb, som Marianne Olsen beskriver som direkte uværdigt. Marianne Olsen valgte at klage til Styrelsen for Patientklager over forløbet.

Endnu ikke svar på klage

Marianne Olsen har endnu ikke fået svar på sin klage. I forbindelse med, at Styrelsen for Patientklager er flyttet til Aarhus, hober sagerne sig op. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er lige nu på over et år. 

Den 28. august fortalte Marianne Olsen historien om forløbet til TV2 ØST. I indslaget fortalte hun, at hun meget gerne ville i dialog med sygehuset om sagen.

quote Jeg har så ondt i maven over, at andre patienter skal opleve det samme. Og min mor bad mig hele syv gange, om jeg ikke nok ville klage over forløbet

Marianne Olsen, pårørende, Nykøbing Falster 

­- Jeg har så ondt i maven over, at andre patienter skal opleve det samme. Og min mor bad mig hele syv gange, om jeg ikke nok ville klage over forløbet, siger Marianne Olsen.

Ikke godt nok

Mindre end en uge efter indslaget blev Marianne Olsen ringet op fra Nykøbing F. Sygehus. De ville gerne have et møde med hende. Dialogmødet med sygehuset blev holdt den 19. september, hvor syv ansatte på sygehuset deltog.

- Det var jeg utrolig glad for. Det er første gang, at jeg følte mig lyttet til. Jeg blev taget så pænt imod, de var berørte af klagen og sagde, at de gerne vil lære af den, siger hun.  

Liselott Blixt
Læs også
DF trækker minister ind i sag om lang ventetid på patientklager: - Det er forfærdeligt
Liselott Blixt
Læs også
DF trækker minister ind i sag om lang ventetid på patientklager: - Det er forfærdeligt

I referatet fra dialogmødet beklager vicedirektør på Nykøbing F. Sygehus, Inge Paamejer, forløbet og de oplevelser, Marianne Olsens mor og familien har haft.

Af referatet fremgår det, at ”Alle var dybt berørte af Mariannes beretning, og bordet rundt var alle enige om, at dette er ikke godt nok, hverken i forhold til faglighed eller i forhold til kommunikation.

Vil lære af forløbet

På mødet blev Marianne Olsen spurgt, om hendes fortælling må bruges til undervisning af personalet, og hendes klage har betydet, at der er sket ændringer i proceduren på Akutafdelingen, sådan at når en patient kommer ind på akutafdelingen, så skal personalet gå i gang med smertebehandling med det samme i stedet for at vente på, at der kommer en læge.

Svar fra sygehuset - tager erfaringerne med sig:

Inge Paamejer er i øjeblikket i udlandet, men har sendt TV2 ØST et skriftligt svar på, hvordan sygehusledelsen oplevede dialogmødet med Marianne Olsen:

 

”Sygehusledelsen og afdelingsledelserne på Nykøbing F. Sygehus sætter stor pris på at høre fra patienter og pårørende omkring deres oplevelser her hos os. Vi ser konstruktivt og positivt på alle henvendelser og tilbagemeldinger – både de gode og de mindre gode. Vi drøfter sagerne i forhold til både den konkrete situation, og de mere generelle elementer, og det gør vi med det formål at lære.

 

Vi vil være et sygehus, hvor alle oplever at blive behandlet af fagligt dygtige medarbejdere, og hvor der er plads til at skabe den tryghed og ro, som patienter og pårørende har brug for.

 

Jeg har desværre ikke mulighed for at gå ind i de konkrete detaljer omkring den pågældende sag, men kan oplyse, at vi har holdt et godt og meget oplysende møde med den pårørende, og at vores afdelinger har taget erfaringerne fra mødet med i de deres konkrete udviklings- og forbedringsarbejde.”

Fastholder sin klage

Marianne Olsen er glad for undskyldningen og for, at hendes møde med ledelsen på sygehuset kan betyde klarere kommunikation og ændrede arbejdsgange, men hun er skuffet over, at de ikke lyttede fra begyndelsen og har derfor valgt at fastholde sin klage til Styrelsen for Patientklager.

- Det kan jo ikke passe, at man skal gå til medierne for at komme i dialog, for hvad med de mennesker, der ikke kommer i medierne, og som har haft lignende oplevelser, spørger hun.

Mail fra Styrelsen for Patientklager
Læs også
Ventetid på patientklager varer over et år - 51 nye ansatte skal vende udviklingen
Mail fra Styrelsen for Patientklager
Læs også
Ventetid på patientklager varer over et år - 51 nye ansatte skal vende udviklingen

Dertil svarer sygehusledelsen på Nykøbing F. Sygehus, at de ikke kendte til klagen, før de hørte om den i TV2 ØST, og at de derfor først kunne reagere på det tidspunkt. 

- Da jeg sendte klagen havde jeg jo ingen anelse om, at der var så lang sagsbehandlingstid. Det er jo helt grotesk, at der skal gå så lang tid, siger Marianne Olsen, der er meget tilfreds med, at mødet endelig kom i stand. 

- Jeg havde det godt i maven, da jeg gik derfra. Jeg er ikke religiøs på nogen måde, men hvis min mor sidder og kigger med, så har hun i hvert fald nu fået sit ønske opfyldt, og vi er blevet hørt, siger hun.

VIDEO: Gense indslaget med Marianne Olsen om den lange ventetid hos Styrelsen for Patientklager her.

Lange ventetider hos Styrelsen for Patientklager

 


Nyhedsoverblik