Mangel på lærere skaber efterspørgsel på alternativ uddannelse

På Professionshøjskolen Absalon oplever de efterspørgsel på en anderledes læreruddannelse med god grund - for der er mangel på lærere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Lige nu bliver vi ringet ned dagligt af nogle, som er interesserede.

Sådan lyder det fra Stina Løvgreen Møllenbach, Centerchef i Center for Skole og Læring på Professionshøjskolen Absalon i Vordingborg. 

Der er nemlig stor efterspørgsel på skolens uddannelse Skolebaseret læreruddannelse. En uddannelse, der blev oprettet for nogle år siden, fordi der var lærermangel. 

Modsat en almindelig læreruddannelse bliver man på den skolebaserede læreruddannelse ansat som lærer på deltid på en folkeskole to dage om ugen og undervist på skolen tre dage om ugen.

quote Man gør sig erfaringer med et fag ude i skolen, samtidig med man læser det på læreruddannelsen

Stina Løvgreen Møllenbach, Centerchef, Professionshøjskolen Absalon, Vordingborg 

Og manglen på lærere eksisterer stadig.

Genopstået

Uddannelsen lukkede ned i 2013, men genopstod igen i 2017. Og der er stor efterspørgsel – med god grund.

En opgørelse lavet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at der mangler lærere over hele landet. I gennemsnit er det 84 procent af alle lærere i folkeskolen, der rent faktisk er uddannede lærere.

Her i regionen ligger Lolland, Guldborgsund, Ringsted, Holbæk og Stevns Kommuner i den kategori, hvor 80-83 procent af lærerne i folkeskolen er uddannede. I resten af kommunerne ligger tallet mellem 65-80 procent.

Læs rapporten her.

- Det, der er det helt unikke ved den skolebaserede læreruddannelse, det er den her tætte sammenhæng mellem teori og praksis, fordi man gør sig erfaringer med et fag ude i skolen, samtidig med man læser det på læreruddannelsen, siger Stina Løvgreen Møllenbach.

Mentorordning

I øjeblikket går der 14 elever på linjen. De underviser allesammen, sideløbende med de går i skole. Men Stina Løvgreen Møllenbach oplever ikke, at det giver problemer.

- De har en mentor på skolen, og de har en mentor her hos os på læreruddannelsen, så vi følger dem rigtig tæt. Og de får vejledning og feedback på den undervisning de leverer, forklarer hun.

De studerende, der underviser sideløbende får en tredjedel løn, som bliver suppleret med SU. University College Lillebælt udbyder også denne undervisningsform som den eneste anden i landet indtil videre.


Nyhedsoverblik