Mange sommertimer luner på Royal Unibrews bundlinje

Vejret har indtil midten af august været så godt, at Royal Unibrew har løftet salgsforventningerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bryggeriet Royal Unibrew i Faxe har haft et godt andet kvartal af 2018, hvor vejret i Nordeuropa har bidraget til et højere salg af våde varer og en voksende bundlinje.

Derudover har opkøb også trukket resultatet frem.

Det oplyser selskabet i regnskabet for første halvdel af 2018, der er offentliggjort mandag aften.

Bryggeriet, der blandt andet brygger Ceres, Faxe, Thor og Faxe Kondi, endte april, maj og juni med et salg på 2,1 milliarder kroner mod 1,8 i samme periode sidste år.

De mange solskinstimer har også lunet på bundlinjen, hvor overskuddet i andet kvartal blev løftet næsten 30 procent til 359 millioner kroner.

Resultatet for de første seks måneder af 2018 er det bedste halvårsregnskab i koncernens historie, oplyser selskabet.

- Resultatforbedringen skyldes en kombination af det ekstraordinært gode vejr, købet af Terme di Crodo den 2. januar 2018 og en fortsat optimering af produkt- og salgskanalmiks, oplyser selskabet.

Rundede en halv milliard kroner i første halvår 

Vejret har indtil midten af august været så godt, at bryggeriet har opjusteret forventningerne til hele året.

Overskuddet rundede i første halvår en halv milliard kroner.

Selskabet venter, at salget lander mellem 7 og 7,2 milliarder kroner. Tidligere ventede selskabet en omsætning mellem 6,9 og 7,1 milliarder kroner.

Bryggerikoncernen har i 2018 købt flere virksomheder. I slutningen af andet kvartal købte selskabet Bev. Con, der blandt andet ejer Cult Energy, Shaker og Mokaï.

Tidligere på året købte Royal Unibrew italienske Terme de Crodo, der producerer sodavand.


Nyhedsoverblik