Årelang strid om lystbådehavn bliver nu taget op på Christiansborg

I Tårs udkæmper en 10 år gammel nabostrid sig. Lystbådehavnen sander til, og det er på grund af det nærtliggende færgeleje, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selvom Flemming Christiansen er stedkendt, skal han koncentrere sig, når han skal sejle i havn ved  Tårs Fiskeri- og Lystbådehavn

- Jeg er altid nervøs. Jeg skal ikke sejle ret meget ved siden af, så går jeg på grund, fortæller Flemming Christiansen.

I 19 år har han som fisker haft sin faste plads i havnen. Men den plads kan han snart ikke komme ind til mere.

Både sejlrenden og selve havnebassinet er nemlig ved at sande fuldstændig til.

”Det er færgernes skyld”
I lystbådehavnen er de ikke i tvivl om, at det er naboens skyld.

- Vi er fuldstændig overbeviste om, at det er de store færgers anløb, der er skyld i, at vi sander til, slår Niels Rahbæk-Andersen fast. Han er formand for Tårs Fiskeri- og Lystbådehavn.

I knap ti år har han været i dialog med Sund og Bælt, der driver færgelejet. Men de har ikke været i stand til at finde en løsning for, hvem der skal betale.

Indtil nu har den lille havn selv betalt for udrensningen årligt, men det har de ikke råd til.                                   

- Vi er ved at være helt modløse. Vi har ikke flere penge til at fjerne det sand, som rederiet sender ind i hovedet på os, lyder det fra Niels Rahbæk-Andersen.

En løsning har ladet vente på sig
I maj sidste år var vi første gang på besøg i færgelejet. Dengang lovede viceborgmester i Lolland Kommune, Henrik Høgh (V), at han ville hjælpe med at finde en løsning. Men den løsning har ladet vente på sig.

Sund og Bælt som driver færgelejet er kommet med et forslag om én fælles udrensning for begge naboer. Men det er ikke nok i lystbådehavnen.

- Vi har brug for at rense ud hvert år, færgelejet har nok kun brug for det hvert tiende år. Selvom det er dejligt med et forsøg på dialog, kan vi ikke bruge det forslag, slår Niels Rahbæk-Andersen fast.

Hos Sund og Bælt står de fast ved det forslag, de har givet.

Transportudvalget bliver draget ind i sagen

Sund og Bælt er statsligt eget og hører under Transportministeriet. Indtil nu har de ikke været involveret.

- Jeg må desværre blankt erkende, at jeg ikke har anet, at den her problemstilling har eksisteret, og åbenbart også eskaleret. Jeg tror, der er mange politikere som mig, der har haft ansvaret, men som ikke er blevet præsenteret for den, fortæller Maugnus Heunicke  (Soc.Dem), medlem af Transportudvalget.

Han var ikke selv bevist om sagen, da han var Transportminister, men han vil nu tage sagen videre.

- Jeg vil tage sagen op i Folketingets transportudvalg med transportministeren og bede ham redegøre for, hvad er op og ned i sagen, og hvad kan vi som samfund som stat gøre.


Nyhedsoverblik