Lotte er kronisk syg - nu har en app hjulpet hende til at tabe 37 kilo

Ringsted har succes med at få borgere ned i vægt ved hjælp af appen LIVA. Den forpligter, som brugeren Lotte Andersen siger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Jeg taster ind, hvordan jeg har sovet, hvad jeg har spist, hvor meget jeg vejer, og hvor meget jeg vil træne.

Lotte Andersen viser, hvordan hun hver morgen registrerer, hvordan det står til med hendes vægttab i appen LIVA.

Og det går godt.

- Jeg har tabt 37 kilo indtil videre, men jeg skal tabe mange flere. Foreløbigt er vægten gået ned fra lidt over 150 til 114, fortæller hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Appen LIVA, som Lotte Andersen og mange andre bruger til at kommunikere med sundhedskonsulterne hos kommunen. 
Appen LIVA, som Lotte Andersen og mange andre bruger til at kommunikere med sundhedskonsulterne hos kommunen.  Foto: Katja Kafling - TV ØST

En del af succesen er LIVA, som hun blev introduceret til i slutningen af 2018 efter et møde med Ringsted kommunes Social- og Sundhedscenter. Her mødte Lotte Andersen sundhedskonsulent Susanne K. Larsen, der satte den 39-årige KOL-patient i gang med at bruge LIVA. 

quote Vi har især mange erhvervsaktive på app'en, fordi de ikke behøver at møde op hernede

Susanne K. Larsen, LIVA-vejleder, Ringsted Social- og Sundhedscenter 

Især god til kronikere og vægttab 

Kort fortalt er det en app, hvor borgere, der har brug for at nå nogle sundhedsmål, kan skrive målene ind, og så bliver de fulgt af en af kommunens fire sundhedskonsulenter. Ikke fysisk men via beskeder og små videoer, som sundhedskonsulenten og brugeren sender til hinanden inde i systemet.

Det er derfor, Lotte Andersen hver morgen taster ind, hvordan det går med hendes kost, motion, søvn og vægt. 

Læs også
Besøg lægen på din telefon:
Manon sparer 50 kilometer transport
Læs også
Besøg lægen på din telefon:
Manon sparer 50 kilometer transport

- Lotte er en rigtig gæv kvinde, som kæmper med både svær overvægt og lungesygdommen KOL. Sådan en som hende vil man bare gerne hjælpe, fortæller Susanne K. Larsen, der også kan kalde sig LIVA-vejleder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Susanne K. Larsen følger KOL-patient Lotte Andersens vægttab fra sit kontor og sender hende vejledende beskeder og videoer. 
Susanne K. Larsen følger KOL-patient Lotte Andersens vægttab fra sit kontor og sender hende vejledende beskeder og videoer.  Foto: Katja Kafling - TV ØST

Hun er ikke i tvivl om, at appen, der netop er blevet indført efter et testforløb, er en hjælp til borgere som Lotte Andersen. 

- Det er især patienter med kroniske sygdomme som for eksempel hjertepatienter, diabetikere og dem med KOL, men også gigtpatienter kan få hurtig hjælp med LIVA. Mange af dem vil gerne ned i vægt, og her er appen god, fortæller LIVA-vejlederen. 

- Man får et spark i rumpetten

For Lotte Andersen er LIVA en forpligtelse - på den gode måde: 

manons_haand_og_laegen_paa_tlf.jpg
Læs også
Forsker:
Virtuelle lægebesøg er kun begyndelsen
manons_haand_og_laegen_paa_tlf.jpg
Læs også
Forsker:
Virtuelle lægebesøg er kun begyndelsen

- Man står jo til regnskab for den person, der følger en, ikke? Jeg kan jo ikke bare sige, ved du hvad Susanne, det må du sgu selv klare. Jo, det kan jeg godt, men så holder vi jo op med at have respekt for hinanden, og så kan det være lige meget, siger Lotte Andersen. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Det er her, det sker. LIVA er god, men vægttabt opnår Lotte Andersen ude i virkeligheden. Her i sit lokale fitnesscenter i samtale med træner Thomas Hylleborg. 
Det er her, det sker. LIVA er god, men vægttabt opnår Lotte Andersen ude i virkeligheden. Her i sit lokale fitnesscenter i samtale med træner Thomas Hylleborg.  Foto: Katja Kafling - TV ØST

Det handler især om motionen, som er vigtig for vægttabet. 

- Man får et spark i rumpetten af appen. Så man kommer ud af døren. For når man har skrevet i appen, at man vil tage til spinning i aften, så kommer man jo af sted. Man kan jo ikke tillade sig at skrive det og så ikke gøre det, vel? siger Lotte Andersen, der fortæller, at hun flere gange har overvejet at blive hjemme. Det er mest, når KOL'en driller: 

quote Man kan jo ikke tillade sig at skrive det, og så ikke gøre det, vel?

Lotte Andersen, KOL-patient, Ringsted

- Jeg har kun 63 procents lungekapacitet tilbage, og det er en sygdom, som jeg dør af. Men jeg kan gøre mit liv bedre ved at tabe mig og være i form, fortæller Lotte Andersen. 

Masser af digital sundhed på vej 

Foruden Lotte Andersen har omkring 250 personer været igennem et LIVA-forløb, og Susanne K. Larsen er ikke i tvivl om, at det er en fordel for både sundhedskonsulenter og brugere.

- Vi har især mange erhvervsaktive på appen, fordi de ikke behøver at møde op hernede, men kan logge sig på, når det passer i forhold til arbejdet. Og for os betyder det, at vi kan have flere borgere i gang på en gang. Det går hurtigere, når vi kan kommunikere gennem appen og ikke behøver at mødes, siger LIVA-vejlederen. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Digitale sundhedsløsninger vinder frem. Her Holbæk Sygehus' værktøj til virtuelle konsultationer. Læge Magid Al Khalaf mødes med tarmpatient Manon Haase. 
Digitale sundhedsløsninger vinder frem. Her Holbæk Sygehus' værktøj til virtuelle konsultationer. Læge Magid Al Khalaf mødes med tarmpatient Manon Haase. 

LIVA er en del af de mange digitale sundhedstilbud, der i disse år vælter frem. Telemedicin kalder man det også. Holbæk Sygehus har netop fået en pris for deres værktøj til at afholde vituelle konsultationer mellem patienter og læger, sygeplejersker og diætister. En løsning, der i gennemsnit sparer patienten for 50 kilometer på landevejen per konsultation.

På samme måde er Region Sjælland godt i gang med appen Min sundhedsplatform, og de praktiserende læger har fornyligt lanceret appen Min læge.

Manon fra siden 2
Læs også
Professor:
Lægebesøg på mobilen er en stor gevinst for patienterne
Manon fra siden 2
Læs også
Professor:
Lægebesøg på mobilen er en stor gevinst for patienterne

Ifølge fremtidsforsker Marianne Levinsen er det løsninger, som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden.

- Vi vil se rigtigt mange løsninger, hvor der kommunikeres digitalt mellem patient og systemet. Både mellem sygehuse og patienter, men også praktiserende læger og alle mulige andre sundhedsprofessionelle, som har brug for en dialog med patienterne. Det vil vi se rigtigt meget af, og der er allerede mange løsninger, der er ved at blive rullet ud, siger Marianne Levinsen. 


Nyhedsoverblik