Lolland Kommune: Vi havde glædet os til projektet

Lolland Kommune havde forventet at skulle huse produktionen af elementerne til den nye Storstrømsbro. Men det bliver i stedet på Masnedø.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vejdirektoratet har nu valgt entreprenøren, der skal bygge den nye Storstrømsbro. 

Valget er faldet på tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Opgaven har en værdi af 2,1 milliarder kroner. 

For nogle afføder det dog et lille men.

Produktionen af broens elementer skal udføres på Masnedø i nærheden af det kommende byggeri. Og det havde Lolland Kommune ikke regnet med. 

De har nemlig reserveret en plads til produktionen. 

- Vi er kede af det. Vi havde glædet os til projektet, og vi har endda lavet en VVM-undersøgelse. Det har været et stort arbejde, hvor vi har været i gang med at måle støjniveau, siger Henrik Høegh, der er viceborgmester i Lolland Kommune. 

Storstrømsbro - byggeri
Læs også
Italienske virksomheder skal bygge ny Storstrømsbro - koster 2 mia. kr
Storstrømsbro - byggeri
Læs også
Italienske virksomheder skal bygge ny Storstrømsbro - koster 2 mia. kr

Sender regning til Vejdirektoratet

Kommunen var temmelig sikre på, at produktionen skulle foregå på Lolland. De har derfor afvist flere interessenter, som har villet bruge området, kommunen har haft reserveret til produktionen. 

- Derfor overvejer vi nu at sende regningen til Vejdirektoratet. De havde bedt os om at holde området, siger Henrik Høegh. 

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 miliarder kroner.


Nyhedsoverblik