Lokale fødevarer skal styrke Lolland og Falsters image

Lolland og Falster skal blive bedre til at sælge sine råvarer. En fælles grundfortælling hos de lokale producenter skal gøre det muligt i nyt projekt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kirsebærvin, æblemost, gourmetmad og andre lokale, gastronomiske oplevelser skal sælge Lolland og Falster.

Landsdelen skal for alvor brandes gennem en ny markedsføringsstrategi ved hjælp af såkaldte signaturfortællinger – en fælles fortælling om producenternes og landmændenes fødevarer.

quote Kunne vi løfte i flok, så tror jeg, vi kunne komme meget længere

Rikke Fabienke, forretningschef for turisme hos Business Lolland-Falster

Signaturoplevelser

- Det er vigtigt, at vi bliver tydeligere til at vise, at vi også kan noget inden for det segment, der hedder fødevarer. Der er mange, der forsøger at fortælle det hver især, men kunne vi løfte i flok, så tror jeg, vi kunne komme meget længere, fortæller Rikke Fabienke, forretningschef for turisme hos Business Lolland-Falster.

Det nye projekt er et samarbejde mellem Business Lolland-Falster og Dansk Kyst og Naturturisme under navnet ’Signaturoplevelser Lolland-Falster’

Planen er, at de enkelte fødevarevirksomheder, producenter, landmænd, restauranter og andre erhvervsdrivende, skal bidrage med lokale råvarer og specialiteter, som til sammen vil skabe en stærk grundfortælling om øerne. En grundfortælling, som skal være sydhavsøernes nye brand.

Bornholm som forbillede

Idéen er ikke ny. Det vedkender Rikke Fabienke, der fremhæver klippeøen Bornholm som det gode eksempel. Den bliver kaldt for ’solskinsøen’ og er blandt andet kendt for sine madoplevelser. Lolland og Falster har også potentiale til at indgå i madmarkedet, fortæller hun.

quote Vi har virkelig den her fede, gode jord, som vi har tradition for at dyrke. Det skal vi blive meget bedre til at fortælle hernede

Rikke Fabienke, forretningschef for turisme hos Business Lolland-Falster

- Vi er landbrugsdelen i Danmark. Selvfølgelig er der også andre steder, men vi har virkelig den her fede, gode jord, som vi har tradition for at dyrke. Det skal vi blive meget bedre til at fortælle hernede, siger forretningschefen.

Workshop for producenterne

Omkring 60 fødevareproducenter og erhvervsdrivende fra Lolland og Falster kan også se idéen i projektet. De har tilmeldt sig tre workshops, som skal hjælpe dem med at markedsføre deres råvarer.

quote Hele den måde at skabe en fælles fortælling er jo rigtig brugbar. Den måde, som de har præsenteret workshoppen på, gør, at man kan tage metoden med videre i vores firma.

Hanne Zimmermann, medejer, Gedser Røgeri 

I fællesskab er de lokale virksomheder lige nu i gang med at udvikle en visuel strategi i form af et logo, som skal være landsdelens kendemærke.

Selvom detaljerne for hvordan og hvad, Lolland og Falster helt konkret skal brande sig med, endnu ikke er på plads, så ser de erhvervsdrivende muligheder i projektet.

- Hele den måde at skabe en fælles fortælling er jo rigtig brugbar. Den måde, som de har præsenteret workshoppen på, gør, at man kan tage metoden med videre i vores firma. Og så er det mega spændende at være en del af en stor fortælling, siger Hanne Zimmermann, som ejer Gedser Røgeri sammen med sin mand, hvor de ryger lokale råvarer.

Sidste workshop finder sted mandag den 5. marts.

Her skal de lokale producenter undervises i brugen af deres fælles grundfortælling, som stadig er under udvikling. Signaturfortællingen forventes at blive taget i brug i producenternes markedsføring i løbet af foråret.


Nyhedsoverblik