FRI FADØL DEN FØRSTE TIME (22-23) […] ALDER: 16+ (med mindre du er 15, og har sidste skoledag).
Sådan skrev et af de diskoteker, som er blevet politianmeldt for at reklamere for alkohol til mindreårige.
Retter diskotekerne deres reklamer mod unge under 18 år, må alkohol ikke indgå i markedsføringen
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt i alt seks diskoteker for at have markedsført alkohol til mindreårige på Facebook.
- Retter diskotekerne deres reklamer mod unge under 18 år, må alkohol ikke indgå i markedsføringen. Overtrædelse af forbuddet politianmelder vi, fordi hensigten med forbuddet er at beskytte de unge, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
To af de anmeldte diskoteker ligger på Lolland-Falster. Det ene disktotek er dog lukket permanent på nuværende tidspunkt.
Er du til gratis fadøl?
Når virksomheder retter deres markedsføring mod unge under 18 år, er enhver form for omtale af alkohol forbudt. Derfor er to lokale diskoteker blevet politianmeldt.
Der er tale om Dr. Emils i Marielyst og Mona i Maribo som hver er politianmeldt for at lave et opslag, der henvender sig til unge under 18 år. Diskotek Mona i Maribo er dog lukket.
De samme to diskoteker blev anmeldt af Alkohol & Samfund til Forbrugerombudsmanden sammen med i alt 15 navngivne diskoteker for at reklamere til unger under 18 år i 2017.
I alt er seks af disse diskoteker nu blevet politianmeldt landet over.
Eksempelvis reklamerede et diskotek:
Fik du ikke nok om onsdagen? Eller er du bare til gratis FADØL Så har du nu mulighed for at pleje tømmermændene, ved at gøre den endnu vildere."
Samtidig stod der ”16+” i opslagene, som ifølge Forbrugerombudsmanden signalerede, at målgruppen for arrangementerne også var 16-17-årige.
FORBRUGEROMBUDSMANDEN HAR POLITIANMELDT FØLGENDE DISKOTEKER:
- Dr. Emils i Marielyst (1 opslag)
- Mona i Maribo (1 opslag)
- Temabar i Vejle (5 opslag)
- Temabar i Viborg (2 opslag)
- One i Fredericia (3 opslag)
- Retro i Helsingør (22 opslag)
Selve markedsføringen er ulovlig
Enhver form for omtale af alkohol er forbudt, hvis en reklame retter sig mod unge under 18 år. Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter, som fx at tiltrække gæster under 18 år til et diskotek.
Det fritager ikke diskotekerne for strafansvar, at de ikke udskænker alkohol til personer under 18 år, da det er selve markedsføringen af alkohol overfor mindreårige, der er ulovlig.
Det er foreningen Alkohol og Samfund og Alkoholreklamenævnet, som har klaget til Forbrugerombudsmanden over diskotekerne.
MARKEDSFØRINGSLOVEN
§ 11, stk. 2: ”Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.”