På Lolland og Falster er både små og store virksomheder begyndt at samle sig i netværk og konsortier for at være klar til den kommende Femern-forbindelse.
En af dem er Rask El Service, der holder til på Maribo. Ventetiden på den tyske myndighedsgodkendelse har været lang. Fem år for at være præcis.
- Vi har jo snart ventet så længe, så vi var holdt op med at tro på, det måske ville lykkes, men det er kæmpestort, at det nu kommer i gang, og der kommer til at ske noget, siger Søren Rask, indehaver af Rask El Service.
For nu har de tyske myndigheder langt om længe godkendt Femern-forbindelsen, og dermed rykker første spadestik til byggeriet et skridt nærmere.
Utallige opgaver
Som jeg ser det, så kommer vi jo her på Lolland-Falster til at bo lige midt i Europa
Søren Rask har 50 ansatte i sin installationsvirksomhed – primært elektrikere. Og den tyske godkendelse af Femern-projektet vækker store forhåbninger.
- Jeg tror slet ikke, vi kan forestille os, hvor mange opgaver der kommer, siger Søren Rask.
Godkendelsen betyder, at der nu efter flere års ventetid er enighed mellem Tyskland og Danmark om, hvordan man skal etablere tunnelen. Der er derfor nu enighed om, at der skal bygges en sænketunnel på 18 kilometer til både biler og tog.
Kommer til at bo midt i Europa
Selv om der stadig er et stykke tid til, at forbindelsen står færdig, er det værd at vente på, lyder det fra Søren Rask.
- Som jeg ser det, så kommer vi jo her på Lolland-Falster til at bo lige midt i Europa, siger han.
- Det bliver kæmpestort for hele landsdelen hernede på Lolland og Falster. Nu ser det ud til, vi får noget af den medgang, som vi har sunget efter i lang tid, og der kommer masser af arbejdspladser hernede og positiv omtale.
Selvom den tyske godkendelse er i hus, vil der blive ført en række retssager i Tyskland om de miljømæssige forhold. Selskabet bag tunnelforbindelsen, Femern A/S, regner med, at den kan tages i brug i 2028. Selskabet regner selv med, at retssagerne i Tyskland vil tage to år.