Lisbeth blev kastet rundt mellem sagsbehandlere – men så ændrede kommunen taktik

En syg datter og en sygemelding med stress sendte Lisbeth Friis helt ned i kulkælderen. Men et særligt initiativ i Faxe Kommune har hjulpet hende.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det hele ramlede for Lisbeth Friis tilbage i 2016.

I lang tid havde hun kæmpet med at passe på sin datter, som kom i mange konflikter og var både meget udadreagerende og selvskadende. Datteren fik diagnosen ADHD, og Lisbeth Friis gik ned med stress og blev sygemeldt fra sit arbejde i Næstved Kommune.

Pludselig var Lisbeth Friis blevet en sag i flere afdelinger i sin hjemkommune, Faxe Kommune, fordi hun dels bad om hjælp til sin datter og dels var sygemeldt.

quote Man føler, man ikke bliver hørt og taget alvorligt

Lisbeth Friis, bruger af Team Task Force

- Når man først kommer ind i det kommunale system, så får man kontakter til rigtig mange forskellige instanser. Og man skal holde møder med den ene og den anden, og man skal skrive mails til den ene og den anden. Og hvis de ikke følger op, skal man selv gøre det. Så rigtig meget af min tid har jeg brugt på at skulle følge op på forskellige instanser. Og jeg har på to år haft i hvert fald seks forskellige sagsbehandlere i Faxe Kommune, fortæller Lisbeth Friis.

Lisbeth Friis bor i Haslev med sine to børn – en dreng på ni og en pige på 11. Hun har været meget frustreret over mødet med Faxe Kommune.

task_force.jpg
Læs også
Hjælper med alt fra rygestop til mindre fravær:
Støtte til udsatte familier i Faxe har succes
task_force.jpg
Læs også
Hjælper med alt fra rygestop til mindre fravær:
Støtte til udsatte familier i Faxe har succes

- Vores sag har kørt så ringe. Jeg har oplevet, at der ikke er tid og ressourcer – man sender mails og ringer i telefontiden, men kan ikke komme igennem. Så sender man en mail, der ikke bliver svaret på. Så sender man en ny mail. Og man står bare magtesløs som mor, og det er så frustrerende. Man føler, man ikke bliver hørt og taget alvorligt, siger hun.

Ny start

Men i januar i år skete der noget. Lisbeth Friis blev kontaktet af Team Task Force fra Faxe Kommune. Og så blev oplevelsen med kommunen en ganske anden.

- De ser helhedsorienteret på vores familiesituation – at der er en pige med ADHD og en mor med stress. Og at der er et søskendebarn, der lider på grund af morens stress og en søster med et neurologisk handicap. De kigger på det hele og laver en helhedsorienteret handlingsplan, fortæller hun.

Team Task Force består af fire medarbejdere, der kan tage sig af alle de spørgsmål og opgaver, en borger måtte have. Teamet henvender sig til børnefamilier, hvor en eller begge forældre ikke er i arbejde, og hvor der også er andre problemer i familien.

100 timer på en dyne

Helt konkret har Lisbeth Friis fået hjælp til at skaffe en såkaldt kædedyne til sin datter. Det er en tung dyne, hun sover med, men som hun også kan bruge, når hun slapper af. Datteren har svært ved at mærke sig selv, og dynen giver hende mulighed for at mærke en tyngde rundt om sig. Hun har stor glæde af den, men det var en kamp at skaffe den.

quote Jeg har måske brugt 100 timer på at få den kædedyne

Lisbeth Friis, bruger af Team Task Force

- Jeg ved ikke, hvor mange timer, jeg har brugt. Jeg har måske brugt 100 timer på at få den kædedyne. Og det var først, da Task Force tog over, at den kom igennem. Det er frustrerende, når det er så vigtigt et hjælpemiddel til min datter, at man skal bruge så meget tid på at komme igennem med så relativt lille en ting, fortæller Lisbeth Friis.

Dårlig datter

I løbet af 2017 fik Lisbeth Friis’ datter det dårligere. Hun ville ikke i skole, og Lisbeth Friis oplevede, at hun havde en datter, der forsøgte at komme igennem skoledagen, men så blev meget udadreagerende og svær at have med at gøre, når hun kom hjem.

- Min datter fik det gradvist dårligere, og det endte med at hun i november 2017 fik det så dårligt, at hun ikke ville i skole. Hun truede med at tage sit eget liv, hvis hun skulle i skole, fortæller Lisbeth Friis.

Derfor valgt Lisbeth Friis i samarbejde med skolen, at datteren ikke skulle i skole. Men nu er hun i gang igen med hjælp fra Team Task Force.

Lisbeth Friis fortæller, at en af medarbejderne på holdet har hentet datteren hjemme hos hende, fulgt hende i skole og været med en del af skoledagen. Og Lisbeth Friis fik i starten hver dag en tilbagemelding om, hvordan det var gået.

quote Hun truede med at tage sit eget liv, hvis hun skulle i skole

Lisbeth Friis, bruger Team Task Force

Nu er datteren tilbage i skolen med nedsat skema, men hun tager selv afsted og får sin dag til at fungere.

Pressede sig selv tilbage

Lisbeth Friis forsøgte selv at vende tilbage til sit job sidste år.

- Jeg pressede mig selv til at starte i januar 2017, fordi jeg var bange for at miste mit job, og fordi jobcentret gerne så, at der skete fremskridt, forklarer hun.

Men selvom hun startede med ganske få timer, kunne hun ikke overskue opgaverne. I en periode kunne hun ikke læse, hørte ikke, hvad der blev sagt og havde problemer med at huske. Nu har Team Task Force hjulpet hende med at finde en plan for, hvordan hun kan vende tilbage til jobbet uden at få det værre igen.

- Jeg tænker at alt, hvad der kunne gå galt i sagsbehandlingen, nærmest er gået galt for hele familien. Det har kørt så dårligt. Og det har været medvirkende til, at det har taget så lang tid, og at vi kom så langt ud, som vi gjorde, inden Task Force kom på – altså at min datter var hjemme fra skole, og det gik tilbage for mig, slutter Lisbeth Friis.


Nyhedsoverblik