Naturvidenskab og innovation står på skoleskemaet de næste dage, hvor 500 femteklasseselever deltager i konkurrencen Lego Space Challenge.
For tredje gang afholder Næstved Kommune konkurrencen, som har til formål at styrke elevernes læring i naturfagene og deres innovationskompetencer. Hver klasse er inddelt i hold, der består af cirka 12 elever.
- De lærer en masse omkring programmering og samarbejde for den sags skyld og lærer at holde hovedet koldt, for hvis man stresser, så går det ikke så godt, siger Tue Ødegaard, der er lærer på Kobberbakkeskolen afdeling Sjølund.
Artiklen fortsætter under videoen.
Flere udfordringer
Konstruer og forklar din egen raket, raketopsendelse eller byg den bedste bil er blot nogle af de udfordringer, eleverne skal prøve kræfter med i Lego Space Challenge, hvor de skal dyste i programmering, konstruktion og dokumentation med det formål at styrke elevernes måde at arbejde med naturvidenskab og innovation.
- Det er jo bare sjovt, fordi man laver noget andet, end det faglige, som man plejer at lave. Det kan jeg personligt godt lide, fordi det er lidt kedeligt at sidde og skrive i en bog hele tiden, siger Frej Laursen, der går i femte klasse på Fladsåskolen afdeling Korskilde.
Artiklen fortsætter under billedet.
Konkurrencen handler om at score flest point ved robotbordet, at køre hurtigst i matchrace og bygge den bedste bil til en ukendt udfordring. Derudover skal man lave den bedste raketfilm og levere den bedste reportage. Til konkurrencen skal eleverne præsterer overfor et dommerpanel, der består af tre pædagogiske konsulenter fra Næstved Kommune.
Konkurrencen løber over de næste tre dage og slutter torsdag eftermiddag.