Professor: Lægebesøg på mobilen er en stor gevinst for patienterne

Professor i sundhedsøkonomi ser flere gevinster ved Holbæk Sygehus’ metode ved fjernbehandling.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er den vej, det går.

Sådan lyder det fra Jakob Kjellberg, der er professor i sundhedsøkonomi ved VIVE – Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd.

Han taler om det nye tilbud på Holbæk Sygehus, hvor de siden september sidste år har indført videokonsultationer med patienterne. Flere end 200 patienter har kunnet mødes med deres læge via smartphone eller computer, frem for at møde fysisk op på sygehuset.

Og ifølge Jakob Kjellberg er det i første omgang en stor gevinst for patienterne.

- Det er sådan set et bedre forløb for den enkelte borger og patient, så de slipper for at bruge deres liv på at krydse frem og tilbage til sygehuset, forklarer professoren, som påpeger, at metoden også gemmer på en stor gevinst for sygehuset:

quote Det er en måde, så vi kan få den bedst mulige behandling med de ressourcer, der er

Jakob Kjellberg, professor i sundhedsøkonomi, VIVE

- Den vej, det også går, er, at du taster nogle data, nogle værdier eller hvordan du har det ind i skemaer, og så finder man ud af, om der overhovedet er behov for at mødes. Det er den konvertering fra mange besøg, som kører hver tredje måned på automatpilot, og prøve at gøre lidt op med det.

Hvornår er det nødvendigt at mødes?

Ifølge Jakob Kjellberg taler metoden fra Holbæk Sygehus ind i den større udvikling, der generelt er i gang – at det hele bliver mere digitalt.

- Det er jo en del af det her – at blive vant til at mødes på en anden måde, siger Jakob Kjellberg.

- Og det er en del af den udvikling. At finde ud af, hvornår det egentlig er nødvendigt at mødes. Det er et udtryk for den udvikling, vi er på vej imod. Det har ikke fået sin færdige form, men det er det, man arbejder henimod. Hvordan kan man gøre det på måder, der er mindre kontaktintensive, da det er en meget dyr og ineffektiv måde.

Artiklen fortsætter under videoen.

Se, hvordan 21-årige Manon Ramm Haase kommer på lægebesøg med sin iPhone. Video: Katja Kafling - TV2 ØST.

Kan det i sidste ende betyde, at man sparer læger?

- På lang sigt er det hele forudsætningen for, at man kan få enderne til at hænge sammen - at man mødes på andre måder. Det vil sige, at nogle af tingene er en hurtig telefonkontakt, men også mere målrettede. Ude på Holbæk skal de i langt højere grad aflevere nogle data, før de har mødet, så man kan se, hvornår det er nødvendigt at mødes – det er i hvert fald det, Holbæk har arbejdet intensivt med. Det er dem, der har været bannerførere for det. Men også det, at man afleverer nogle data før, så kan man lave nogle mere effektive møder, siger Jakob Kjellberg.

- Det er en måde, så vi kan få den bedst mulige behandling med de ressourcer, der er.

quote Det er en måde at vænne folk til, at der er andre måder at bruge sundhedsvæsnet, end bare ved at møde op i huset til en fysisk kontakt med lægen

Jakob Kjellberg, professor i sundhedsøkonomi, VIVE

- Det er ikke noget, der sker på en eftermiddag

Man har gevaldige rekrutteringsproblemer flere steder her i regionen – kan det her være en måde at imødekomme det?

- Det er det også. Det er en måde at vænne folk til, at der er andre måder at bruge sundhedsvæsnet, end bare ved at møde op i huset til en fysisk kontakt med lægen, lyder det fra Jakob Kjellberg.

- Hele den måde at gentænke det, så det ikke altid er patienten, der flytter sig til sygehuset, hvor der sidder en speciallæge. Men hvor det bliver mere integreret. Det er den store udfordring, og den rejse, som vi er på i hele sundhedsvæsnet. På alle planer. Det er ikke noget, der sker på en eftermiddag.

Virtuelle konsultationer:

For patienterne betyder det, at de i gennemsnit sparer 50 kilometers transport pr. besøg. 

 

Det er frivilligt for patienterne, om de vil deltage i projektet.

 

Holbæk Sygehus har indtil videre afviklet virtuelle konsultationer for 200 ambulante patienter, og der er planlagt yderligere 450 konsultationer de kommende måneder.

 

Det drejer sig eksempelvis om patienter med diabetes, højt blodtryk eller kronisk nyresvigt.


Nyhedsoverblik