Ørsted har solgt Stignæs Havn. Fremover vil havnen være ejet af konsortiet Stignæs Industripark A/S.
Konsortiet overtager dermed Stignæsværket, Stignæs Transithavn og Stigsnæs Kulterminal, men prisen er fortrolig.
Den er moderne, har en fin vanddybde og ligger den rigtig godt i forhold til Østersø-regionen
- Vi blev præsenteret for Stignæs Havn i 2015, hvor Stignæsværket var lukket ned, og vi synes, den var interessent, fordi der er en nedrivning- og oprydningsopgave, hvilket er det, vi primært foretager os i Rimeco. Og så synes vi, at havnen og dens muligheder, er interessante for os, siger direktør i Rimeco, Klaus Peter Riggelsen.
Stignæs Industripark A/S er et konsortium består af Rimeco Aktieselskab, Aabenraa, Kloster A/S, Løsning, HM Entreprenør A/S, Horsens og P. Olesen & Sønner A/S, Hovedgård.
Kræftværket skal nedlægges
Stignæs Havn er med 18 meters dybde en havn af særlig karakter, og det er en af årsagerne til, at konsortiet har fundet havnen relevant.
- Havnen er interessant, fordi den er moderne, har en fin vanddybde og så ligger den rigtig godt i forhold til Østersø-regionen, fortæller Klaus Peter Riggelsen.
Fakta om købet af Stignæs Havn
- Bag Stigsnæs Industripark A/S står Rimeco Aktieselskab, Aabenraa, Kloster A/S, Løsning, HM Entreprenør A/S, Horsens og P. Olesen & Sønner A/S, Hovedgård.
- Stigsnæsværket blev taget ud af drift i december 2012.
- Stigsnæs Transithavn bruges i dag primært som kultransithavn for Ørsted, men kan også bruges til at håndtere forskellige typer biomasse og andre former for stykgods.
Kilde: Ørsted
Klaus Peter Riggelsen oplyser desuden, at konsortiet planlægger at nedlægge kræftværket i starten af næste år.
- Kræftværket skal fjernes, og det er noget af det første, vi kommer til at starte med, siger han og tilføjer:
- Havnen ligger fint placeret. Den skal i første omgang bruges til Ørsteds godser, og derfra skal vi se, hvad vi ellers kan tiltrække af godstyper. Det har vi ikke fastlagt helt præcist endnu, men det er noget, vi ser nærmere på de kommende uger og måneder.
Borgmester er fortrøstningsfuld
Slagelse Kommune havde også vist interesse for havnen med et bud på 120 milllioner kroner.
- Min interesse var først og fremmest at sikre, at køberen ikke endte med at blive en, som ikke havde tænkt sig at investere særlig meget i havnen, men vil bruge den til for eksempel at oplagre forurenet jord. Det er klart, at vi har stor interesse for, at det ikke sker, og derfor har det været vigtigt for mig, at vi (Slagelse Kommune, red.) kom med et bud, som ud fra et forsigtighedsmæssigt hensyn kunne hænge sammen i forhold til fremtidig drift af havnen, lyder det fra John Dyrby Paulsen (S), der er borgmester i Slagelse Kommune.
Selvom Slagelse Kommune ikke endte med at købe havnen, er borgmesteren tilfreds med den nye ejer.
Det, der er det vigtigste for os, er, at der kommer nogle aktiviteter og at der skabes arbejdspladser
- Jeg synes, det er et spændende konsortium, der har budt og nu har fået lov til at købe havnen, og dem vil vi gerne samarbejde med. Det er jo ikke et must, at det lige nøjagtigt er Slagelse Kommune, der skal eje havnen. Det, der er det vigtigste for os, er, at der kommer nogle aktiviteter og at der skabes arbejdspladser.
Borgmesteren mener, at private ejere kan have bedre forudsætninger for at udvikle havneområdet.
- Det kan sagtens være private interesser, der gør det, og måske er der i virkeligheden et perspektiv i, at det netop er private interesser, fordi de i højere grad kan tage nogle risici, som kommunen ikke kan tage i den sammenhæng, siger John Dyrby Paulsen til TV2 ØST.
Handlen forventes endeligt gennemført ved udgangen af 2019.