Kommunale forsyningsselskaber bruger store beløb på rejser og dyre middage

Flere chefer i NK Forsyning i Næstved Kommune rejste i 2013 til Bruxelles og Paris og brugte 200.000 kroner på blandt andet et dinnercruise.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I 2013 brugte NK Forsyning i Næstved Kommune 254.365 kroner på at sende ti chefer og bestyrelsesmedlemmer og tre forbrugerrepræsentanter til Bruxelles og Paris i fire dage.

Her skulle de blandt andet besøge et drikkevandsanlæg, et renseanlæg og et kloakmuseum, men de skulle også på restaurant, på et ”dinner-cruise” på Seinen, på sightseeing og shoppe.

Eksemplet er blot ét af mange, hvor kommunale forsyningsselskaber bruger penge på rejser og dyre middage.

Politiken Søndag har nemlig gennemgået en lang række udgiftsbilag fra 45 kommunalt ejede forsyningsselskaber. Tæt på halvdelen af selskaberne har de seneste fem år været på rejser til lande uden for Europa. Og mindst 12 af selskaberne har i perioden godkendt, at medarbejdere eller ledelsen har brugt 80.000 kroner eller mere på en enkelt rejse.

quote Det er et helt fundamentalt princip, at offentlige myndigheder kun må bruge penge på noget, der kommer det offentlige til glæde

Steen Bønsing, professor i forvaltningsret, til Politiken

Var pengene værd

Hos en række af selskaberne har man under faglige rejser blandt andet betalt for flybilletter på business class, overnatning på femstjernede hoteller, dyre middage, sightseeing og byture. En del af udgifterne er på kant med loven, vurderer flere eksperter.

- Det er problematisk, fordi det i sidste ende er borgernes penge, som bliver brugt på noget, der ikke vedrører det offentlige. Det er et helt fundamentalt princip, at offentlige myndigheder kun må bruge penge på noget, der kommer det offentlige til glæde, og ikke noget, der kommer private borgere, herunder ansatte, til glæde, siger Sten Bønsing, professor i forvaltningsret, Aalborg Universitet, til Politiken.

I NK Forsyning mener direktør Steen Lindhardt dog, at rejsen til Bruxelles og Paris samt en tur til Madrid i 2014 til 243.309 kroner var pengene værd.

- Det har givet os en masse inspiration til, hvordan vi fremadrettet skal passe på vores ting herhjemme, hvad vi kan gøre anderledes, og hvem det kan være interessant at snakke med. Hvis vi som selskab vurderer, at der er et særligt interessant område, sender vi gerne folk af sted for at blive klogere, siger han til avisen.

quote Når vi tager på studietur er det for at perspektivere det, som vi arbejder med til saglig, og meget ofte har vi fået fantastiske ideer med hjem

John Kusz, direktør i AffaldPlus, til Politiken

Udgifter skal kunne forsvares med fagligt indhold

De kommunalt ejede selskaber er forpligtede til at begrunde rejserne med et erhvervsmæssigt formål, hvis de tager på udlandsrejser. Der må gerne være turistmæssige aktiviteter, men der skal være nok fagligt indhold til, at udgifterne kan forsvares, skriver Politiken.

Foruden NK Forsyning fremhæver avisen også Ringsted Forsynings tur til Paris i april 2016, en direktør i Kalundborg Forsyning, der rejste hjem fra en tur til Washington og New York i USA i november 2015 på business class og boede på dyre hoteller, og AffaldPlus, der for eksempel sendte 14 bestyrelsesmedlemmer og chefer otte dage til Californien i USA i sommeren 2015, selvom der i AffaldPlus’ egne retningslinjer står, at udlandsrejser helst skal være maksimalt tre til fire dage i Norden eller det øvrige Europa.

Ifølge Affald Plus’ direktør, John Kusz, tager de dog kun på rejser, som er ”nødvendige” for selskabets fremtidige udvikling.

- Når vi tager på studietur er det for at perspektivere det, som vi arbejder med til saglig, og meget ofte har vi fået fantastiske ideer med hjem, siger han til Politiken.


Nyhedsoverblik