Mediebilledet i Danmark er fragmenteret som aldrig før. Samtidig ser vi en stigende centralisering af mediehuse over hele landet, hvilket giver svære vilkår for den borgernære, lokale journalistik.
Derfor inviterer TV 2-regionerne til public service-høring den 8. maj i Herning.
Her skal vi diskutere, hvordan vi sikrer, at fremtidens public service-indhold fortsat er relevant og mangfoldigt for hele Danmark og alle aldersgrupper i landet.
Høringen er gratis, og vi har sørget for en bus, der bringer deltagerne til Herning og hjem igen.
Det lokale er vigtigt
Formålet med høringen er, at få sat fokus på regionale/lokale mediers betydning i almindelighed og TV 2-regionernes betydning i særdeleshed.
TV 2-regionernes rolle er vigtigere end nogensinde før. Især fordi et helt anderledes medielandskab uden for København er komplet forandret de seneste år.
Ingen landsaviser har længere lokalredaktioner. Nyhedsdækningen er overladt til TV 2-regionen, DR-distriktet og en regional/lokal avis. Denne ubalance vil øges de kommende år, hvis der ikke sker ændringer i forståelsen af MedieDanmark.
Sådan tilmelder du dig
De otte regioner vil fylde Herning Kongrescenter med 1.000 engagerede deltagere fra hele landet. Fra TV ØST sender vi en dobbeltdækkerbus med plads til 80 passagerer. Der er stadig ledige pladser, og vil du køre med, så meld dig straks til Liselotte Krogh på mail: lk@tveast.dk eller telefon 55 36 56 56.
Hvor, hvornår og hvordan?
Hvor: Herning Messecenter
Pris: 0 kroner
Transport: Gratis bus hele vejen og hjem igen
Bussen stopper i:
- Vordingborg (på TV ØST kl. 14.45)
- Næstved (i Rådmandshaven kl. 15.15)
- Slagelse (på penderparkeringen ved afkørsel 40A på rute 22 kl. 16.10)
Hjemturen starter kl. 21.30, og vi er tilbage i Vordingborg kl. 01.00. Der serveres vand, øl og sandwich på udturen, og på hjemturen vil der ligeledes være vand, øl og lidt sødt. Der er toilet i bussen.
Høringen vil tydeliggøre TV 2-regionernes betydning med udgangspunkt i fire temaer:
Produktionsdanmark: Nødvendigheden af lokal nyhedsjournalistik til 80 procent af danskerne
Medieudviklingen de sidste 10 år har taget liv af landsavisers lokalredaktioner og koncentreret mediemagt i fire store mediekoncerner. Odense som case i 2007, hvor Politiken, Berlingske Ekstra Bladet, B.T., Jyllands-Posten, Ritzau etc. I dag er kun Fyns Stiftstidende og P4 Fyn og TV 2/Fyn på banen.
For hele Danmark – fra hele Danmark: TV 2-regionernes journalistik skal mere ud til alle danskere
TV 2-regionerne deler allerede nu sit indhold via digitalt samarbejde med TV 2, Ritzau og med en række samarbejdsformer med lokalaviser. Og meget mere er på vej.
Generationskløften: Sådan vil TV 2-regionerne udvide public service-forpligtelsen til unge-projekter
Der skal satses på flere og helt nye platforme. Flere regioner er allerede i gang.
Det nære er det, der optager danskerne: TV 2-regionernes betydning har aldrig været større og vigtigere
TV 2-regionernes 19.30-udsendelse er den mest sete nyhedsudsendelse, indsatsen på nettet og Facebook boomer, KV 17-dækningen er altafgørende for demokratideltagelse og regionerne synliggør lokale begivenheder og events.