Køreinstruktør om fartgrænse i Magleby: Så meget betyder farten for bremselængden

- Hvis man dobler sin hastighed, så firdobler man sin bremselængde, siger kørelærer og køreinstruktør Bent Grue.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fartgrænsen er sat op fra 50 til 60 kilometer i timen ved Magleby på Møn, og det er beboerne på vejstrækningen utilfredse med. Men ti kilometer i timen lyder umiddelbart ikke af meget, så hvilken betydning har den ekstra fart egentlig?

Det giver køreinstruktør Bent Grue fra Kørelærernes Køretekniske Anlæg i Sorø sit svar på her.

Først testede vi bremselængden ved en hastighed på 50 kilometer i timen, og derefter testede vi bremselængden ved 60 kilometer i timen.

- Hvis vi kører på en tør vej er forskellen i bremselængden på 50 og 60 kilometer i timen fem og en halv meter, og når vi kører på en glat vej, så er der cirka 20 meters forskel, siger Bent Grue og fortsætter: 

Læs også
Borgere vrede over ny ordning i by: Fartgrænse hæves, så bilister kan sætte farten ned
Læs også
Borgere vrede over ny ordning i by: Fartgrænse hæves, så bilister kan sætte farten ned

- På en tør vej vil man ved 50 kilometer i timen have en bremselængde på 12,3 meter, og hvis man kører 60 kilometer i timen, vil man have en bremselængde på 17,5 meter. På en glat vej vil vi ved 50 kilometer i timen have en bremselængde på 50 meter, og ved 60 kilometer i timen på glat vej er vi ude i 70 meters bremselængde, siger Bent Grue til TV ØST.

Hvis man dobler sin hastighed, så firdobler man sin bremselængde.

- Der, hvor vi holdt stille ved 50 kilometer i timen, der ved jeg, at hvis jeg sætter hastigheden op til 60 kilometer i timen, vil jeg cirka ramme en fodgænger med 30 kilometer i timen, som jeg ville have kunnet nå at bremse for ved de 50 kilometer i timen - og det kan man altså blive slået ihjel af, fortæller Bent Grue.


Nyhedsoverblik