Forskning: Klassestørrelse har meget lidt betydning for fagligheden

En ny undersøgelse viser, at klassestørrelsen har meget lidt betydning for elevernes faglige niveau.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Er det bedst med mange eller få en klasse?

Ny forskning viser, at der ikke er særlig stor forskel på små og store klasser. I hvert fald ikke når det gælder det faglige niveau.

Men hos eleverne i 8.a. på Midtskolen afdeling Møllevang i Rønnede er de kun 13 elever i klassen. Og det, mener de, er en klar fordel.

- Jeg synes, det er hyggeligt, fordi man lærer hinanden bedre at kende, siger Julie Hansen fra 8. a.

- Jeg synes, det er bedre end at være mange. Der er mindre støj og lærerne kan komme bedre ud og hjælpe, siger Magnus Bøgelund Martensen fra 8. a.

Men rent fagligt har klassens størrelse en meget lille betydning, viser ny forskning fra VIVE – det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd. De har gennemgået 127 undersøgelser fra 41 lande.

quote Jeg troede, at små klasser ville få bedre karakterer end de store

Magnus Bøgelund Martensen fra 8. a, Midtskolen, Rønnede

- Vi kan konkludere, når vi ser på undersøgelser verden over, at klassestørrelser ikke har nævneværdig betydning på de faglige resultater i læsning og matematik, siger Hans Hummelgaard, der er forsknings- og analysechef ved VIVE.

Elever overrasket over forskning

Og resultatet overrasker en af eleverne på afdeling Møllevang.

- Jeg troede, at små klasser ville få bedre karakterer end de store, siger Magnus Bøgelund Martensen.

Og han er ikke den eneste, for mange forældre rundt omkring er fortalere for små klasser. Men formanden for skolebestyrelsen på Midtskolen, Niels Hansen, er ikke bange for mange elever.

- Vi kan godt have plads til større klasser, hvis rammerne er til det, siger Niels Hansen.

- Hvis klasseværelserne er store nok til det, og indeklimaet er i orden. Og hvis vi har muligheder for holddeling og to-lærer-ordning, som skolereformen også tilskriver, så kan det meget vel kun være en fordel at have store klasser.

Artiklen fortsætter under indslaget.

Se eller gense indslaget: Er det bedst med få eller mange elever i en klasse? Det er et evigt spørgsmål i skoledebatten rundt omkring i kommunerne. Og nu viser forskning, at der faktisk ikke er nogen forskel på små og store klasser. I hvert fald ikke når det gælder det faglige niveau. 

Også økonomisk er det en fordel at samle flere elever, for hver enkelt klasse er dyr for skolen.

- Alt andet lige koster det 750.000 at drive en klasse mere. Og kunne vi have gode klassestørrelser og økonomien i øvrigt var uændret, så var der da mange ting, vi hellere ville bruge de 750.000 kroner på, siger afdelingsleder på Midtskolen Lars Sørensen.

Hvad med trivslen?

Undersøgelsen fra VIVE kigger kun på klassestørrelsens betydning for fagligheden - ikke faktorer som trivsel, lyder det fra Kristina Themsen, der er hovedbestyrelsesmedlem i Skole og Forældre.

- Vi synes ikke, den er nuanceret nok, i forhold til at undersøgelsen kun kigger på fagligheden i en stor og en lille klasse, siger Kristina Themsen.

- De tager ikke de ting ind som trivsel, inklusion og alle de ting, der er med til, at det fungerer i en klasse. Det sociale, hvilke relationer får man til hinanden? Det er svært at få relationer til mange, hvis de er 30 børn i en klasse kontra hvis de er 24.

privatskole.jpg
Læs også
Forældre efter flugt fra folkeskolen: Kommunerne svigter skolerne
privatskole.jpg
Læs også
Forældre efter flugt fra folkeskolen: Kommunerne svigter skolerne

Og når det kommer til trivslen, så kan eleverne selv være med til at gøre en forskel.

- Vi kan sagtens larme herinde, som om vi var 29, selv om vi kun er 13, siger Julie Hansen fra 8.a.

- Så jeg tror også, det har noget at gøre med stilheden og arbejdsroen. Jeg tror, det har noget at gøre med hele miljøet i selve klassen.


Nyhedsoverblik