Klagesager hos styrelse hober sig op - Marianne har ventet på svar i månedsvis

01:47

Video: Katja Kafling - TV2 ØST

Marianne Olsen klagede over sin mors behandling på Nykøbing F Sygehus, men mangler svar. Ifølge Danske Patienter er hun ikke den eneste.

- Jeg går rundt og har en knude i maven. For jeg må have afklaret: Er det her bare, hvad man skal forvente på et sygehus, eller er det her noget, hvor nogen siger: Det her er vi nødt til at gøre noget ved. 

Marianne Olsen er fast i blikket, når hun fortæller om sin klagesag til Styrelsen for Patientklager.

Sidste år i december døde hendes mor af en aggressiv kræftsygdom på Nykøbing Falster Sygehus efter i alt 3 ugers indlæggelse. Eva Olsen havde kræft i bugspytkirtlen, der havde spredt sig til både lever og lunger. Både hun og hendes datter vidste, at der ikke kunne gøres andet end at smertedække.

Men det blev et forløb, som datteren beskriver som uværdigt. Ifølge Marianne Olsen blev hendes mor nemlig ikke ordentligt medicineret under sin indlæggelse på sygehuset.

Min mor blev ikke ordentligt smertedækket. Hun var konstant i smerter

Marianne Olsen, pårørende, Nørre Alslev 

- Min mor blev ikke smertedækket. Hun var konstant i smerter og klagede over smerterne til personalet, der lovede at komme med medicinen. Men det var altid to til tre timer forsinket i forhold til, hvornår hun skulle have haft det, siger Marianne Olsen. 

Det og en række andre forhold omkring indlæggelsen har hun sammenfattet i en klage til Styrelsen for Patientklager, som hun indsendte i januar. Men hun har intet hørt fra styrelsen, hvor sagerne efter alt at dømme hober sig op. 

Mailen hvor styrelsen skrev, at Marianne Olsen ville blive kontaktet efter fire til seks måneder. Det skete ikke. Efter syv måneder ved hun fortsat ikke, om sagsbehandlingen overhovedet er gået i gang.  Foto: Line Strand - TV2 ØST

Ringede til styrelsen efter seks måneder

I første omgang skrev styrelsen i en mail til Marianne Olsen, at hun skulle være opmærksom på, at der kunne gå fire til seks måneder, før hun ville blive kontaktet. 

- Jeg tænkte, at fire måneder er okay. Jeg ved jo, at der er mange, der klager, og at de har travlt derinde, siger Marianne Olsen om sin reaktion i første omgang.  

Det er jo alvorligt, når man ikke kan få behandlet sin klage inden for en rimelig tid

Morten Freil, direktør, Danske Patienter

Men hun blev aldrig kontaktet. Heller ikke selvom hun i styrelsens egen klageformular havde takket ja til et tilbud om dialog forud for sagsbehandlingen. Da de seks måneder var overskredet i august, ringede hun derfor til styrelsen. 

- Jeg fik den besked, at det var godt nok optimistisk, at de havde skrevet fire til seks måneder. Der ville i hvert fald gå otte måneder, før de overhovedet kunne tænke på at kigge på den, siger Marianne Olsen, der ikke siden har hørt mere. 

Danske Patienter: Sagsbehandlingen er sandet til

Det er ikke nyt, at sagsbehandlingen i Styrelsen for Patientklager trækker ud. I februar kunne vi fortælle, at styrelsen var 11 måneder om at reagere på en læges advarsler om, at brystkræftbehandlingen på Ringsted var mangelfuld.

Styrelsen har siden taget initiativ til at screene denne type klager hurtigere og sende dem videre til Styrelsen for Patientsikkerhed. Men i sin egen årsberetning fra marts i år fortæller man samtidig, at der kan gå op mod tre år, før patienter kan regne med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 9 måneder. 

Det kan mærkes hos patientforeningen Danske Patienter.

- Vi hører det både fra folk inde i systemet og fra patienter, at styrelsens sagsbehandling er sandet til. Og det er jo alvorligt, når man ikke kan få behandlet sin klage inden for en rimelig tid, siger direktør Morten Freil. 

Udflytning er skyld i lange ventetider 

Styrelsen for Patientklager vil ikke stille op til interview, men forklarer i en mail til TV2 ØST: 

- Vi har fuld forståelse for, at det er frustrerende med en uafsluttet klagesag. Men vi må heller ikke gå på kompromis med kvaliteten i sagerne. En klage fra en patient eller pårørende er ikke bare et stykke papir, der skal stemples. Det er tit meget komplekse sager, der kræver grundige juridiske vurderinger, der skal sammenholdes med den sundhedsfaglige behandling. Sagerne bliver typisk også vurderet af en ekstern sagkyndig, fx en læge inden for det relevante speciale. 

Jeg har brug for at få afsluttet dette her kapitel

Marianne Olsen, pårørende, Nørre Alslev 

- Derfor kan vi ikke sige præcist, hvornår en konkret sag kan afsluttes. Men jeg kan garantere, at vi arbejder hårdt på, at der ikke skal være unødig ventetid på de enkelte trin i sagsbehandlingen.

- Det er desværre ikke nogen hemmelighed, at vi har haft en ophobning af sager i forbindelse med, at behandlingen af klagesager er blevet flyttet til Aarhus. Samtidig modtager vi også et stigende antal klager - estimeret cirka 7.000 klager i 2019. Så der er flere årsager til, at sagsbehandlingstiden desværre er blevet længere.

Men det er ikke en god nok forklaring ifølge direktøren for Danske Patienter:

- Det går jo ud over patienternes retsfølelse. Nogle venter jo i flere år. Hvad mere er: Det betyder, at der er læring fra de her sager, der risikerer at gå tabt, og det er alvorligt, siger Morten Freil. 

Tilbage i Nørre Alslev sidder Marianne Olsen og ved fortsat ikke, hvornår hendes sag bliver taget op, og dermed heller ikke, hvor længe hun skal vente på en afgørelse, om hvorvidt behandlingen af hendes mor var rimelig eller ej.   

- Min mor bad mig selv om at klage, da hun var indlagt. Hun mente ikke, at nogen skulle igennem, hvad hun måtte igennem med smerter. Jeg har brug for at få afsluttet dette her kapitel, siger Marianne Olsen. 

Ifølge Styrelsen for Patientklager er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid lige nu oppe på over et år. 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App