Kampen om Storstrømsbroen fortsætter

I dag blev der afleveret 6.359 underskrifter til transportminister Hans Christian Schmidt (V) for at vise, at der er folkelig opbakning til en ny Storstrømsbro udenom Femern-projektet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Klokken 13 i dag var Tanja Beckmann fra Nykøbing Falster troppet op hos Transportministeriet for at aflevere næsten 6.400 underskrifter til Hans Christian Schmidt (V).

Så jeg håber på, at det er noget, de arbejder videre på, siger Tanja Beckmann.  

Initiativet til underskrifterne er Tanja Beckmanns og er et forsøg på at samle den folkelige opbakning til byggeriet af den nye Storstrømsbro og vise politikerne, at de ønsker at få en tidsplan og et budget for byggeriet af den nye Storstrømsbro, der er uafhængig af Femern-forbindelsen.

I går kom det frem, efter et krisemøde mellem forligspartierne, at Femern-projektet er yderligere udskudt, og forventes nu at være færdig i 2028.

- Han lagde den ikke i graven i forhold til, at der kunne komme en separat plan for en ny Storstrømsbro. Så jeg håber på, at det er noget, de arbejder videre på, siger Tanja Beckmann.  

Tilbage i november 2015 startede Tanja Beckmann underskriftindsamlingen. Og de mange underskrifter gør da også indtryk på ministeren.

- Det er i hvert fald noget, der gør indtryk på mig, fordi jeg synes, det er fantastisk at se, at de er så dybt engageret og kæmper for en sag, de tror på, siger Hans Christian Schmidt (V).

Intet klart svar fra ministeren

Transportministeren var ikke særlig klar i spyttet. Han vil ikke kommentere på, om han kan imødekomme deres ønske. Men han fortæller, at Storstrømsbroen er et emne i den kommende finanslov, der skal på plads i foråret.

- Vi laver en tidsplan, der selvfølgelig er i overensstemmelse med, at broen kan holde til det. Vi kan jo ikke have folk, der bruger en bro, der er usikker. Derfor er det også noget, vi kigger på i foråret, når den nye finanslov skal på plads. Tættere kan jeg ikke komme et svar, siger Hans Christian Schmidt (V).

Og ifølge Tanja Beckmann så er kampen langt fra slut endnu.

- Det er vigtigt, at vi bliver ved med at vise, at det her er noget, vi vil – og gerne så hurtigt som muligt – og gerne inden Femern Bælt-forbindelsen. Vi kan ikke rigtig vente til 2028 eller 2030. For det første er det usikkert, men det er også langt ude i fremtiden. Vi satser på, at der sker noget inden, siger Tanja Beckmann.  

Hvis du vil vide mere om initiativet, kan du finde det HER


Nyhedsoverblik