Kæmpearbejde skal sikre hurtigere tog: Nu skal masterne sættes op

Et stort arbejde med at bane vej for eltog gik i nat i gang på banen mellem Næstved og Køge. Togene skærer 9 minutter af rejsetiden mellem de to stationer, og elektrificeringen vil derudover forkorte rejsen mellem Haslev og København med over 20 minutter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Arbejdet med at opsætte 800 elmaster langs jernbanen mellem Næstved og Køge Nord blev natten til lørdag indledt.

Det skete, da de store kraner fra Bane Danmark begyndte at fragte betonfundamenter til masterne ud langs sporet på Sydsjælland. Casper Hansen er formand for entreprenørvirksomheden Aarsleff:

- Vi er ved at lave stampepæle. Vi borer først et hul, og så sætter vi pælen i, siger han til TV ØST. 

Masterne skal bane vej for de ellokomotiver, der fra 2020 skal skære transporttiderne mellem hovedstaden og Sydsjælland betydeligt ned. Eksempelvis vil transporten mellem Haslev og København med tog blive reduceret med 22 minutter.

- Togene kommer til at køre oftere og hurtigere, og så larmer det ikke ligesom et diesellokomotiv, siger Ronnie Lercke, der er site manager i Banedanmark. 

Og det er et kæmpestort arbejde, som ingeniørerne fra Banedanmark indleder – med mange store tal. For hver ca. 100 meter på de lige strækninger skal der opstilles en mast – flere hvor der er skiftespor eller kurver.

Masterne skal have banket et stort betonfundament ned i jorden. Det tager en times tid, og hver klods alene koster 55.000 kroner. 

Arbejdet kommer primært til at foregå om natten mellem klokken 20 og 05. Derudover skal man være opmærksom på, at der kan komme aflysninger og larm. 

- Det laver noget støj, der kan høres en kilometer væk, men det tager kun kort tid for hver mast, siger Ronnie Lercke til TV ØST. 

Projektet blev indledt i 2015, hvor en række broer langs strækningen blev revet ned, og genopført i højere og bredere udgaver, der har plads til elkablerne nedenunder.

Når masterne er klar skal der trækkes kabler – og så er håbet, at elektrificeringen er færdig i starten af 2019. Eltogene ventes dog først at kunne indsættes på strækningen i 2020.


Nyhedsoverblik