De ny-konstituerede byråd rundt i regionens kommuner skal til at diskutere, hvordan de kommunale brandberedskaber skal se ud.
I Hårlev kan den diskussion ende ud i, at borgerne mister deres brandstation.
Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan finde den besparelse i en anden kommune. Det er jo ikke rimeligt, at det skal gå ud over landkommunerne
For i Beredskabskommissionens oplæg til rammerne for beredskabet - en såkaldt risikobaseret dimensionering (RBD) - foreslås det, at man kan lukke brandstationen som en del af en besparelse på 5 millioner kroner.
- Vi er bekymrede for sikkerheden, siger Johnny Andersen, formand for Hårlev Borger- og Erhvervsforening.
I al den tid han har boet i Hårlev, har der været en brandstation, og derfor er der mange følelser forbundet med, at man eventuelt vil dreje nøglen om på stationen.
- Det handler om tryghed for os. Brandfolkene er synlige i byen. Først og fremmest handler det om sikkerhed, men en biting er også, at vi samarbejder omkring arrangementer, som eksempelvis når børnene kan være "brandmand for en dag", siger Johnny Andersen.
Brandberedskab skal finde 45 mio kroner
Hårlev Brandstation hører under Østsjællands Beredskab, som ejes af otte kommuner.
I Beredskabskommissionen sidder hver af de otte borgmestre samt repræsentanter for brandfolkene og for politiet.
Og det er ikke kun beredskabet i Østsjælland, der skal under sparekniven.
For besparelserne ligger i den aftale, som den tidligere S-regering, DF og Venstre indgik i 2015 med Kommunernes Landsforening. Den betød, at man i 2016 lagde de kommunale brandberedskaber sammen fra 87 til 24 beredskaber for at effektivisere.
Vi har fået et mere robust beredskab, efter vi blev lagt sammen med de andre kommuner. Det betyder, at vi kan trække mandskab og materiel fra hinanden, og på den måde står vi stærkt sammen
Sammen med aftalen fulgte et krav om, at man skulle spare 45 millioner kroner på landsplan gennem effektiviseringerne.
Det er det, der gør, at borgmestrene nu sidder og klør sig selv i håret for at finde besparelserne.
Men der er ingen grund til bekymring, mener Mogens Haugaard Nielsen (Nyt Stevns), tidligere borgmester på Stevns, som har siddet med i Beredskabskommissionen, og derfor har været med til at udarbejde oplægget.
- Jeg kan godt forstå, at man bliver ked af, hvis brandstationen i byen lukker og slukker. Men man kan som borger være helt tryg ved det her, siger Mogens Haugaard Nielsen (Nyt Stevns) til TV ØST.
RBD er et minimumskrav
Intentionen var, allerede da kravet blev sat i den landsdækkende aftale, at man på Østsjælland ville forsøge at omgås det uden som udgangspunkt at ændre i beredskabet.
- Forventningen var, at man kunne lave nogle udbud til Falck, som så kunne gøre det billigere, men det kunne de ikke, forklarer den tidligere borgmester.
- Vi skulle spare penge, som var taget fra os. Vi skulle se, om vi kunne løse den her opgave, uden at man kunne røre ved noget i de respektive kommuner. Men man vil ikke kunne finde den besparelse ved at have det samme antal ansatte, materiel og stationer i alle kommunerne.
Positive følger ved fælles beredskab
Men ifølge Mogens Haugaard Nielsen er der kommet fordele ved det sammenlagte beredskab, som gør, at omrokeringen kan lade sig gøre, mens man kan opretholde det samme serviceniveau som hidtil.
- Vi har fået et mere robust beredskab, efter vi blev lagt sammen med de andre kommuner. Det betyder, at vi kan trække mandskab og materiel fra hinanden, og på den måde står vi stærkt sammen, forklarer Mogens Haugaard Nielsen.
Men spørger man Hårlevs borgerforeningsformand, er det søforklaringer, og oplægget skaber stadigvæk bekymring.
- Vi tror ikke på det oplæg. Vi tror ikke på, man kan nå frem til den responstid, hvis man lukker brandstationen, siger Johnny Andersen.
Han forstår ikke, hvorfor den besparelse lige skal findes i Hårlev.
- Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan finde den besparelse i en anden kommune. Det er jo ikke rimeligt, at det skal gå ud over landkommunerne, siger Johnny Andersen.
Kompromis kan være mulig
Men måske er der et lille håb, der brænder endnu, for at man kan finde et fælles fodslag.
For Johnny Andersen er ikke afvisende overfor et kompromis.
- Mit håb er, at hvis Hårlev kan beholde én af de to biler, vi har, som minimum, så er det en måde at klare den besparelse på. Jeg håber, man kan nå frem til en løsning på den måde, siger Johnny Andersen.
RBD'en skal forelægges for byrådene i de otte kommuner, som ejer Østsjællands Beredskab i denne måned.
Her skal de godkende den, og hvis den bliver det, skal Beredskabskommissionen beslutte detaljerne. Altså hvordan man fordeler materiel, personale og lokationer.
Østsjællands Beredskab består af de otte kommuner: Stevns, Køge, Greve, Solrød, Roskilde, Høje Taastrup, Ishøj og Vallensbæk .
Fakta:
Risikobaseret Dimensionering (RBD): En rapport der blandt andet vurderer risikoen i det kommunale beredskabs område i forhold til disponible ressourcer. Her kortlægges blandt andet eksempelvis store vandløb, søer, åer, togstrækninger, kemiske fabrikker og lignende som kan udgøre risici. Rapporten fungerer som en form for ramme for aftalen om beredskabet og skal godkendes af Beredskabsstyrelsen. Herfra fastlægger Beredskabskommissionen de nærmere detaljer.
Fælleskommunalt brandberedskab: Betegnelse for de beredskaber, som kommunerne er gået sammen om at drive. I TV ØST's sendeområde findes fire fælleskommunale beredskaber: Midt-og Sydsjællands Brand & Redning, Østsjællands Beredskab, Vestsjællands Brandvæsen og Lolland-Falster Brandvæsen.
Kilder: Beredskabsstyrelsen, Østsjællands Beredskab, Kommunernes Landsforening