De tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, forsikrer nu, at de kan klare byggeriet til 2,1 milliarder kroner på trods af, at ét af de tre selskaber lige nu i fare for at gå konkurs.
Det fortæller konsortiet til Fagbladet 3F.
- Det samlede konsortium har de økonomiske og tekniske styrker til at gennemføre projektet - og det vil vi også dokumentere for Vejdirektoratet, siger Silvio Fascio, Europa-direktør for Itinera S.P.A., som er det største firma i konsortiet bag Storstrømsbroen.
Garantien kommer efter transportministeren onsdag udsatte underskriften med de italienske brobyggere med yderligere 14 dage.
Årsagen var netop rod i økonomien hos et af de italienske selskaber i konsortiet, Condotte, som har bedt retten i Rom om hjælp til at undgå konkurs via en såkaldt rekonstruktion.
Det betyder kort fortalt, at al gæld i firmaet bliver fastfrosset i en periode, mens firmaet kan forsøge at finde nye bankgarantier til at fortsætte firmaet på andre vilkår.
Har tre dage til at garantere økonomisk styrke
Ifølge Transportminister Ole Birk Olesen, så har Vejdirektoratet givet det italienske konsortium tre dage til at bevise sin økonomiske formåen i tilstrækkelig grad.
Derefter skal Vejdirektoratet og Transportministeriet granske oplysningerne - og om 14 dage samler Transportministeren så det politiske bagland bag beslutningen om at bygge Storstrømsbroen.
Hvis italienerne på det tidspunkt har overbevist om, at de kan klare byggeriet til 2,1 milliarder kroner, vil ministeren anbefale, at brokontrakten skrives under kort efter.
- Vi vil meget gerne have en Storstrømsbro færdig rimelig hurtigt, siger Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.
Italienske brobyggere: Vi skal nok bevise økonomiske muskler
I sit svar til Fagbladet 3F anerkender de italienske brobyggere, at et af firmaerne i konsortiet er i økonomisk uvejr.
- Konsortiet er meget kede af den ulejlighed, som Condottes økonomiske udfordringer har skabt, men vil arbejde hurtigt hen imod at skaffe Vejdirektoratet de efterspurgte økonomiske garantier.
- Condottes finansielle udfordringer er meget uheldige. Men det samlede konsortium har de økonomiske og tekniske styrker til at se projektet gennemført - og vil også dokumentere dette for Vejdirektoratet, skriver Silvio Fascio i et mailsvar til Fagbladet 3F.
- Storstrømsbro-konsortiet er overbeviste om at en tilfredsstillende løsning kan opnås, så projektet kan fortsætte som planlagt.
Itinera ejer 51 procent af konsortiet og står derfor for at udsende meddelelser på vegne af hele konsortiet. De to andre parter i selskabet er Condotte og Grandi Lavori Fincosit.